آخرین اخبار

راه‌اندازی سامانه تأمین مالی و سرمایه‌گذاری ملی مبتنی بر سرمایه‌گذاری جمعی

راه‌اندازی سامانه تأمین مالی و سرمایه‌گذاری ملی مبتنی بر سرمایه‌گذاری جمعی

سامانه تأمین مالی و سرمایه‌گذاری ملی ایران، با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و گروه پیشگامان کارآفرینی کارن، پیاده‌سازی خواهد شد. رونمایی از این سامانه که نخستین کارگزار تأمین مالی و سرمایه‌گذاری کشور محسوب می‌شود، در روز یازدهم دی‌ماه سال جاری و با حضور «علیرضا دلیری»، معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، «امیر هامونی» مدیرعامل شرکت فرابورس ایران، «علی ناظمی» معاون سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی و جمعی از مدیران ارشد صندوق‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری و فعالان سرمایه‌گذاری کارآفرینانه، در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام گرفت. بدین ترتیب، سامانه تأمين مالی و سرمایه‌گذاری «کارن کراد»،‌ به‌عنوان اولین کارگزار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در بخش تأمین مالی و سرمایه‌گذاری خطرپذیر در طرح‌های دانش‌بنیان و کسب‌وکارهای نوپا، فعالیت خود را آغاز می‌نماید. اين سامانه، بستری برای ارتباط استارت‌آپ‌ها، سرمایه‌گذاران، شرکت‌های بزرگ، دانشگاه‌ها، مشاورين کسب‌وکار و سایر شرکت‌های فعال در این حوزه خواهد بود. از ديگر امكانات اين سامانه، می‌توان به برگزاری کارگاه‌های آموزشی، مشاوره‌های تخصصی حقوقی و مالی و ارتباط استارت‌آپ‌ها با مشاورين مجرب در سراسر كشور، اشاره نمود.

مدیرعامل فرابورس، با اشاره به این‌که دستورالعمل تأمین مالی جمعی، توسط شورای عالی مصوب شده است و عملیاتی شدن آن در بستر بازار سرمایه، می‌تواند نقشی اثرگذار در تأمین منابع لازم برای توسعه ایده‌ها و نوآوری‌های استارت‌آپی داشته باشد، افزود: «اخیراً کارگروه ارزیابی، برای بررسی درخواست متقاضیان راه‌اندازی سکوهای تأمین مالی جمعی، تشکیل شده است و سامانه تأمین مالی و سرمایه‌گذاری کارن که امروز شاهد رونمایی از آن در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هستیم، یکی از قوی‌ترین پلتفرم‌ها در زمینه کرادفاندینگ است که پس از بررسی در کارگروه ارزیابی و اخذ مجوزهای لازم در بستر بازار سرمایه، شروع به کار می‌کند.»

جذب سرمایه لازم برای توسعه ایده و تجاری‌سازی آن، از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی کارآفرینان استارت‌آپی به شمار می‌رود که این معضل در ایران، به دلایل مختلف، شدیدتر است. بنا بر مطالعه اخیر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، پیرامون سنجش فضای کسب‌وکار، بیش از 65 درصد از بنگاه‌های نوپای ایرانی، دسترسی به منابع مالی را یک مانع بسیار مهم در ایجاد و توسعه کسب‌وکار خود می‌دانند. این رقم، در جهان به‌طور میانگین برابر با 31 درصد و در کشورهای خاورمیانه، در حدود 34 درصد است.

هر یک از روش‌های جذب سرمایه در استارت‌آپ‌های مبتنی بر فناوری، با توجه به ماهیت و ویژگی‌های آن‌ها، در بخشی از چرخه عمر استارت‌آپ بکار گرفته می‌شوند. یکی از روش‌های جذب سرمایه که در سال‌های اخیر، مورد توجه و استقبال کارآفرینان و شرکت‌های استارت‌آپی قرار گرفته است، سرمایه‌گذاری جمعی یا «Crowdfunding» است که پیشرفت‌های حوزه فناوری اطلاعات و فراگیر شدن اینترنت، به توسعه هر چه بیشتر آن بسیار کمک نموده است. این روش که آن را به زبان ساده، می‌توان یک فراخوان عمومی از طریق اینترنت، برای تأمین منابع مورد نیاز، به صورت کمک بلاعوض و یا تبادل انواع پاداش یا سهام، به‌منظور حمایت از ابتکارات در رسیدن به اهداف مشخص توصیف نمود، به‌ویژه در مراحل کشت ایده و دوران طفولیت کسب‌وکارهای نوپا، قابل استفاده است. گفتني است، سامانه کارن کراد، برای اولین بار در کشور، از ابزار تأمين مالی جمعی، مبتنی بر مدل مشاركت استفاده نموده است.

  

مرجع: «ecomotive»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.