آخرین اخبار

ایران در مسیر دانشگاه‌های نسل سومی؛ تلاش دانشگاه‌ها برای حمایت از طرح‌های دانش‌بنیان

ایران در مسیر دانشگاه‌های نسل سومی؛ تلاش دانشگاه‌ها برای حمایت از طرح‌های دانش‌بنیان

دانشگاه‌های ایران، در راستای نقش کارآفرینی و تجاری‌سازی یافته‌های پژوهشی، عزمی راسخ در حمایت از کارآفرینان و شرکت‌های دانش‌بنیان دارند. در هفته گذشته، دو خبر از دانشگاه تهران و دانشگاه آزاد انتشار یافت که نشان می‌دهد، کارآفرینی دانشگاهی، به‌عنوان یکی از اولویت‌های این دانشگاه‌ها مطرح است. در نخستین رویداد، تفاهم‌نامه‌ای میان صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران و پست بانک منعقد شد که بر اساس آن، شرکت‌های دانش‌بنیان برای دریافت تسهیلات، می‌توانند از ضمانت‌نامه این صندوق بهره‌مند شوند. به موجب این تفاهم‌نامه، شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، به‌ویژه شرکت‌های فعال در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات که متقاضی دریافت خدمات اعتباری و همچنین «تسهیلات وام وجوه اداره شده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات»، از طریق پست بانک ایران هستند، می‌توانند از خدمت ضمانت‌نامه‌ای صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران، به‌عنوان تضمین در دریافت خدمات استفاده نمایند.

همچنین دانشگاه آزاد اسلامی، در نظر دارد تا یک صندوق مشترک استانی، برای اجرای طرح‌های دانش‌بنیان در این دانشگاه تأسیس نماید. مدیرکل دفتر برنامه و بودجه و مدیران مالی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی، ضمن تأکید بر هدفمندی تحقیقات مبتنی بر طرح پایش در بودجه ۹۸، از تأسیس صندوق مشترک استانی، برای اجرای طرح‌های دانش‌بنیان خبر داد. دکتر بدیعی، با تأکید بر توسعه امور پژوهشی و هدفمند کردن تحقیقات مبتنی بر طرح پایش آزاد، خاطرنشان نمود: «تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی نیز باید در اولویت قرار گیرد. با تأسیس این صندوق، واحدهای دانشگاهی می‌توانند در صورت بروز مشکل در اجرای طرح‌های دانش‌بنیان، از ذخایر صندوق استفاده نمایند».

دکتر «پیام نجفی»، مدیرکل امور اقتصادی دانش‌بنیان و سرمایه‌گذاری دانشگاه آزاد اسلامی نیز در نشست هماهنگی پیش‌بینی بودجه مبتنی بر برنامه عملیاتی سال ۱۳۹۸ دانشگاه آزاد اسلامی، با تأکید بر ضرورت ارائه آمارهای شفاف و دقیق در زمینه اقتصاد دانش‌بنیان از سوی واحدهای دانشگاهی، اظهار داشت: «برنامه‌های درآمدزایی، باید با اتکا بر فعالیت‌های دانش‌بنیان و به‌کارگیری ظرفیت‌های منطقه‌ای در حوزه درآمدزایی و اقتصاد دانش‌بنیان ارائه شوند. در این خصوص، به کمیسیون دائمی در استان‌ها، جهت تصویب طرح‌های مشارکتی، تفویض اختیار شده است.»

گفتنی است، امروزه دانشگاه‌ها به‌عنوان یکی از ارکان اصلی تولید دانش و توسعه فناوری‌های نوین محسوب می‌شوند که در اکوسیستم نوآوری، تعاملی نزدیک با دیگر بازیگران، به‌ویژه سازمان‌های تحقیقاتی دولتی و آزمایشگاه‌های صنعتی دارند. این تعاملات (که از آن تحت عنوان مارپیچ سه‌گانه دولت/ صنعت/ دانشگاه یاد می‌شود) و تمرکز دانشگاه‌ها بر نقش جدید خود به‌عنوان مأموریت سوم (در کنار دو مأموریت آموزش و پژوهش)، باعث ظهور مفهوم «دانشگاه‌های کارآفرین» گردیده است. تجاری‌سازی دانش توسعه‌یافته در دانشگاه‌ها، متمرکز بر چهار فعالیت شاخص، از جمله «ثبت و حفاظت از دارایی‎­های فکری»، «انجام تحقیقات مشترک و قراردادی با صنعت»، «انتقال دارایی‎­های فکری و یا واگذاری مجوزهای بهره­‎برداری از آن» و «تشکیل شرکت‎های زایشی» است. در همین راستا، برنامه تجاری­‎سازی فناوری نانو (نانومچ) نیز، حمایت از تجاری‎­سازی طرح‎­های نانویی را در دستور کار خود قرار داده و از محققینی که محصول اولیه نانویی داشته باشند، در غالب یک برنامه جامع از ایده تا بازار و بهره‎­مندی از زیرساخت­‎های تجاری­‎سازی، در مسیر توسعه ایده، تیم‎­سازی، تحقیق و توسعه تکمیلی، شرکت در نمایشگاه­‎ها، اخذ گواهینامه­‎های مرتبط، ثبت پتنت، رصد بازار و در نهایت جذب سرمایه، پا به پای محققین و کارآفرینان نانویی کشور خواهد بود.

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.