آخرین اخبار

بکارگیری پوشش‌های نانویی برای دفع گرد و غبار و آلودگی از پنل‌های خورشیدی

بکارگیری پوشش‌های نانویی برای دفع گرد و غبار و آلودگی از پنل‌های خورشیدی

سیستمهای فتوولتایی «PV» که امکان تولید انرژی پایدار و تمیز را از طریق خورشید فراهم می‌کنند، به آب، گرد و غبار و شن و ماسه حساس بوده و با انباشته شدن آن‌ها بر روی پنل، با افت بهره‌وری همراه هستند. حضور این ذرات بر روی پنل‌های خورشیدی، منجر به کاهش جذب نور خورشید شده و در نتیجه، بازده ممکن است تا 50 درصد نیز کاهش یابد. با توجه به این میزان شدید افت در بهره‌وری، تمیز نگه داشتن این پنل‌ها، یکی از مسائل مهم و قابل توجهی است که همواره اتلاف وقت و هزینه و همچنین، مصرف آب به نسبت قابل توجهی را به همراه خواهد داشت.

پروژه «SolarSharc» که تحت حمایت مالی اتحادیه اروپا قرار دارد، استفاده از پوشش‌هایی خاص را به عنوان راهکاری برای دافع آلودگی سطحی معرفی نموده که عملکرد سیستم‌های فتوولتاییک را بهبود داده و در نتیجه، میزان انرژی جذب شده نیز بهبود می‌یابد. «دیوید هننان»، که یکی از اعضای تیم پروژه مذکور است، در خصوص فناوری ارائه شده، اعلام می‌دارد: «گرد و غبار، خاک و رسوبات تشکیل شده بر روی پنل‌های خورشیدی، عوامل اصلی ناکارآمدی و اتلاف در تولید انرژی خورشیدی هستند که منجر به کاهش ظرفیت تولید، به ارزش بیش از 40 میلیارد یورو در سال می‌شوند. در نتیجه این کاهش انرژی تولیدی و اجبار در استفاده از سوخت‌های فسیلی به منظور مرتفع نمودن کمبود موجود، انتشار بیش از 100 میلیون تن دی اکسید کربن، رخ می‌دهد».  

هننان در ادامه اظهارات خود در این خصوص، اعلام داشته که اگرچه در حال حاضر نیز پوشش‌های خود تمیزشونده‌ای به این منظور ارائه شده است، اما این پوشش‌ها، دارای اشکالاتی چون عمر کوتاه 2 الی 3 ساله، شفافیت کم و هزینه بالا (بیش از 260 یورو بر لیتر) هستند. این در حالی است که بر اساس ادعای تیم فعال در این پروژه، محصولات ارائه شده توسط آن‌ها که مبتنی بر بکارگیری نانوذرات خاصی است، شفافیت بالایی داشته که بهبود بازده تولید 4 درصدی را به همراه داشته و همچنین، زیبایی جالب توجهی را نیز در راستای اهداف معماری، فراهم می‌کنند. همچنین سیلیکای مورد استفاده در محصولات، مضر نبوده و امکان تولید در مقیاس آن نیز بالا است.

علاوه بر قابلیت‌‌های ذکر شده، پوشش خودتمیزشونده ارائه شده، ضد انعکاس و مقاوم در برابر دمای بالا است و به لطف خواص ضد انعکاسی آن، منجر به بهبود انتقال انرژی شده و بیش از 93 درصد از تمام نور موجود را به نیمه‌هادی فتوولتاییک می‌رساند. بعلاوه، پوشش هیبریدی غیر آلی-آلی مورد استفاده، فقط چند میکرومتر ضخامت داشته و به راحتی آب و آلودگی‌های همراه آن را دفع می‌کند. قطره‌های آب، به جای خیساندن سطح، دانه‌هایی را بر روی پوشش تشکیل می‌دهند که به راحتی با زاویه‌های تماسی کم، از روی سطح لیز می‌خورند.  همچنین آلودگی‌های جامد، مانند گرد و خاک و شن و ماسه، به راحتی توسط باد یا با استفاده از حداقل مقدار آب، قابل حذف خواهند بود.

 

مرجع: «phys»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.