آخرین اخبار

استفاده از یک میکروب برای افزایش سرعت در نسل جدیدی از حافظه‌های کامپیوتری

استفاده از یک میکروب برای افزایش سرعت در نسل جدیدی از حافظه‌های کامپیوتری

محققین دانشگاه‌های «MIT» و «SUTD» سنگاپور، در یک همکاری مشترک فناورانه، موفق به دستیابی به روش جدیدی برای افزایش بی‌سابقه سرعت و کارایی رایانه‌ها شده‌اند. در این روش جدید که می‌تواند تحولی در توسعه و تجاری‌سازی نسل جدید ابریارانه‌ها به دنبال داشته باشد، به منظور ساخت حافظه‌های پاک نشدنی، از یک ویروس الگوبرداری بیولوژیکی شده است.

یکی از راه‌های دستیابی به رایانه‌های سریع‌تر، کاهش زمان تأخیرات ناشی از انتقال و ذخیره‌سازی اطلاعات بین «RAM» و هارددیسک است. برای حل این مشکل، حافظه‌های تغییر فاز «Phase-Change Memory»، مورد استفاده قرار می‌گیرند که علاوه بر اینکه می‌تواند با سرعتی مشابه «RAM»، عمل نماید، قابلیت ذخیره بالاتری نسبت به هارددیسک دارد. در فناوری این حافظه‌ها، از موادی استفاده شده که به صورت برگشت‌پذیر، قابلیت تغییر از حالت آمورف به کریستالی دارند. با این وجود، تا پیش از این، دسترسی به این فناوری، با محدودیت‌هایی همراه بود. دسترسی به چنین فناوری، ایجاب می‌کند که ماده مورد استفاده، تجزیه‌پذیر باشد و به این منظور، نیاز به مصرف انرژی بالایی است که این قابلیت را در دمای 620 کلوین فراهم می‌نماید. این در حالی است که فراهم نمودن چنین امکانی در مدارات یکپارچه فعلی که فعالیت‌های انتقال و ذخیره‌سازی اطلاعات مورد نیاز کامپیوترها در آن‌ها انجام می‌گیرد، بسیار دشوار است.

در تحقیق صورت گرفته، برای اولین بار در تاریخ، محققان نشان دادند که با استفاده از باکتریوفاژ «M13» که بیشتر به عنوان یک ویروس شناخته می‌شود، می‌توان این کار را در دمای پایین انجام داد. این روش که به کمک بکارگیری نانوسیم‌ها در نقش حافظه‌های تغییر فاز انجام می‌گیرد، می‌تواند منجر به ذخیره‌سازی و انتقال اطلاعات در مقیاس نانو ثانیه شده که از الزامات پیشبرد محاسبات نوین در ابررایانه‌هاست.

 

مرجع: «nanowerk»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.