آخرین اخبار

بکارگیری نانوتیوب‌های کربنی برای بررسی تنش و کرنش در سازه‌های حساسی مانند هواپیماها

بکارگیری نانوتیوب‌های کربنی برای بررسی تنش و کرنش در سازه‌های حساسی مانند هواپیماها

محققین موفق به ارائه روش جدیدی شده‌اند که در آن با استفاده از نانوتیوب‌های کربنی، می‌توان تغییر شکل و کرنش را در سطوح مختلف، از جمله بدنه هواپیماها، پل‌ها و لوله‌ها، اندازه‌گیری نمود. این فناوری، به مهندسین و پرسنل تعمیر و نگهداری کمک نموده تا تغییرات در سازه‌های مختلف که به واسطه گذر زمان یا حوادث رخ داده است را بررسی نمایند. در سطوحی که نانوتیوب‌ها روی آن قرار گرفته‌اند، تغییر شکل‌های ایجاد شده خود را به صورت تغییر در طول موج‌های مادون قرمز ساطع شده نشان می‌دهند که این طول موج‌ها، توسط اسکنر کوچکی دریافت می‌شوند.

فیلم‌های نانوتیوب مورد استفاده، دارای ضخامت چند میکرومتری بوده که می‌توانند مانند رنگ روی سطوح پاشیده شوند و فقط زمانی که روی سطوح شفاف قرار می‌گیرند، قابل‌رؤیت خواهند بود که این ویژگی، مزیت بزرگی برای استفاده بر روی سطوح مختلف است. نکته جالب توجه اینجاست که تست‌های انجام شده، نشان می‌دهد که الگوهای به دست آمده با کمک نانوتیوب‌های کربنی، با الگوهایی که از طریق شبیه‌سازی‌های پیشرفته کامپیوتری به دست آمده است، کاملاً تطابق دارد.

لازم به ذکر است که اگرچه این پروژه در ابتدا یک تحقیق محض علمی در خصوص طیف‌سنجی نانوتیوب‌ها کربنی بود، با این وجود با پیشرفت کار و همکاری‌های بعدی صورت گرفته، به سمت ایجاد یک فناوری کاربردی جهت اندازه‌گیری کرنش و تغییر شکل در سازه‌ها نیل یافت. در همین راستا، اگرچه در نمونه‌های اولیه، نانوتیوب‌ها با پلیمرها ترکیب شده بودند، ولی با جداسازی لایه محافظتی و نانوتیوب‌ها، امواج ساطع شده واضح‌تر شد و در نتیجه، سطوح را می‌توان با دقت و حساسیت بالاتری اسکن نمود.

 

مرجع: «Nano-magazine»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.