آخرین اخبار

تولید انبوه ربات‌هایی در ابعاد سلولی

تولید انبوه ربات‌هایی در ابعاد سلولی

گروهی از اساتید و دانشجویان دانشگاه «MIT»، موفق به ارائه روشی برای تولید انبوه ربات‌هایی در ابعاد سلولی شده‌اند. این تیم تحقیقاتی، «syncells» که مخفف سلول‌های مصنوعی است را به عنوان نام مورد نظر برای دستگاه‌های میکروسکوپی خود، انتخاب نموده‌اند. ربات‌های ساخته شده، در طیف وسیعی از صنایع و کاربردهای شگفت‌انگیز، قابل استفاده است که از آن جمله، می‌توان به بررسی و کنترل وضعیت داخلی لوله‌های نفت و گاز و همچنین تشخیص و شناسایی بیماری‌ها به کمک قرار گرفتن در جریان خون، اشاره داشت.

نکته جالب توجه در روش ابداعی که تحت عنوان «Autoperforation» نام‌گذاری شده است، قابلیت دستیابی به شکل‌ها و اندازه‌های از پیش تعیین شده است؛ چیزی که تا پیش از این، نه تنها انجام نشده بود، بلکه غیرقابل تصور و غیرمعمول نیز به نظر می‌رسید. برای درک بهتر این مسئله، می‌توان خرد نمودن یک تکه شیشه، در نتیجه وارد نمودن تنش به آن، به نحوی که تکه‌های آن بعد از شکست، مطابق با آنچه ما مد نظر داشته‌ایم را متصور شد. برای ساخت این ربات‌ها، از یک لایه گرافن برای سطح خارجی استفاده شده است و سپس لایه خاصی از مواد روی آن قرار می‌گیرد. در مرحله بعدی، با استفاده از روش‌های پیشرفته آزمایشگاهی، مواد پلیمری که حاوی ادوات الکترونیکی هستند، روی آن‌ها کاشته می‌شود و در نهایت، لایه دیگری از گرافن، روی آن‌ها قرار می‌گیرد.

گفتنی است، تیم تحقیقاتی مذکور، پیش از این نیز اقدام به ساخت ربات‌های سلولی خاصی نموده بود که مجهز به سنسورهایی برای جمع‌آوری و ذخیره‌سازی اطلاعات از محیط اطراف بود. این ربات‌ها، از یک طرف وارد خط لوله می‌شدند و از طرف دیگر، در حالی خارج می‌شدند که حاوی تمامی اطلاعات و شرایط درون لوله بودند. اگرچه هنوز این قابلیت‌ها در ربات‌های جدید ایجاد نشده است، ولی برتری آن‌ها، در تولیدشان به صورت انبوه است.

 

مرجع: «Science Daily»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.