آخرین اخبار

استفاده از نانو سوزن‌هایی منعطف، برای تحویل مستقیم دارو به سلول

استفاده از نانو سوزن‌هایی منعطف، برای تحویل مستقیم دارو به سلول

محققان دانشگاه «پوردو»، روش جدیدی برای تحویل مستقیم محصولات دارویی با استفاده نانو سوزن‌های سیلیکونی ابداع نموده‌اند. این نانو سوزن‌ها که قطرشان ۱۰۰ برابر کمتر از قطر نیش یک پشه است، در یک بستر نیمه شفاف و منعطف قرار گرفته و می‌توانند برای تحویل دوز مشخصی از زیست مولکول‌ها به سلول یا بافت‌های بدن، بر روی پوست بیمار قرار داده شوند. با توجه به آسیب‌های حداقلی این نوآوری جدید، طیف وسیعی از کاربردهای پزشکی و درمانی را می‌توان برای آن متصور بود. به عنوان مثال، یکی از کاربردهای این پچ، بگارگیری به منظور درمان سرطان پوست است.

لازم به ذکر است که نانو سوزن‌هایی که به صورت تجاری موجود بوده و برای این منظور استفاده می‌شوند، بر روی ویفرهای سخت و غیر شفاف ساخته شده‌اند. این در حالی است که این سختی، با سطح نرم، منعطف و انحنادار سلول‌ها و بافت‌ها، سازگار نبوده و برای بیمار، ناراحتی ایجاد می‌کند. این مسئله تا حدی جدی است که این نانوسوزن‌ها را نمی‌توان برای مدت طولانی، بر روی بدن بیمار قرار داد. در همین راستا، «چین هاون لی»، استاد دانشگاه پوردو و سرپرست تیم تحقیقات مذکور، مدعی است که فناوری ارائه شده، با توجه به انعطاف نانو سوزن‌های ابداعی، مشکل فوق را برطرف می‌نماید. همچنین لی اظهار دارد که: «شفاف بودن نانو سوزن‌های ابداعی، این امکان را می‌دهد که به صورت هم‌زمان، اثرات متقابل نانو سوزن و سلول را بر روی هم مشاهده نمود. »

گفتنی است، تیم تحقیق در ادامه فعالیت‌های خود، در صدد بالابردن عملکرد پچ تولیدی و انجام تست‌های بیشتر جهت اطمینان از قابلیت آن‌ها در درمان بافت‌های سرطانی بوده، تا بتواند عوارض و جراحات تحویل بلندمدت داروها را بر طرف نماید.

 

مرجع: «Phys»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.