آخرین اخبار

باتری‌های نانویی با ظرفیت صد برابری و شارژ آنی

باتری‌های نانویی با ظرفیت صد برابری و شارژ آنی

محققان  دانشگاه «KIAST»، موفق به ساخت جایگزینی برای ذخیره کننده‌های متعارف انرژی شده‌اند که دارای ظرفیت صدبرابری نسبت به آن‌ها بوده و همچنین، در عرض چند ثانیه شارژ می‌شود. این ذخیره‌سازها،  برای دستگاه‌های الکترونیکی قابل‌حمل، از جمله گوشی‌های همراه، بسیار مناسب است.

باتری‌های مرسوم، از جمله باتری‌های لیتیومی، دامنه ولتاژ و ظرفیت خوبی دارند، ولی به دلیل استفاده از الکترولیت‌های آلی، از لحاظ ایمنی مشکل دارند. همچنین، این باتری‌ها به خاطر نرخ پایین واکنش‌های الکتروشمیایی، سرعت شارژ شدن بسیار پایینی دارند. این در حالی است که باتری‌ها با الکترولیت آبی، به خاطر ایمن و زیست سازگار بودن، مورد توجه بوده، ولی به دلیل ظرفیت و دامنه ولتاژ پایین نسبت به باتری‌های با الکترولیت آلی، کمتر مورد استفاده قرار می‌گرفتند. پروفسور «جئونگ کو کانگ» و تیم همکارش، موفق به تولید ذخیره‌ساز انرژی هیبریدی آبی شده‌اند که این مشکل را مرتفع نموده است. در این ذخیره‌ساز، نانوکلاسترهای متخلخل اکسید فلزات، با گرافیت ترکیب شده‌، تا الکترودهای مثبت و منفی را ایجاد نمایند. این نانو ذرات متخلخل، از نانوکلاسترهایی در اندازه ۲  تا ۳ نانومتر و سطوح متخلخلی با قطر تخلخل کمتر از ۵ نانومتر، ساخته شده‌اند. در این ساختار، یون‌ها می‌توانند سریعاً به سطح ماده منتقل شده و با توجه به این نکته که ذرات در مقیاس نانو هستند و سطح بسیار بزرگ است تعداد زیادی از یون‌ها می‌توانند در آن ذخیره شوند. در ذخیره‌ساز ساخته‌شده، اکسید منگنز متخلخل، جهت ایجاد الکترود مثبت بر روی گرافیت قرار داده شده است و برای ایجاد الکترود منفی نیز، از اکسید آهن متخلخل استفاده شده است.

کنگ در خصوص باتری‌های تولیدی اظهار داشت: «ذخیره‌ساز هیبریدی آبی که ظرفیت بالایی دارد، به تولید و تجاری‌سازی نسل جدیدی از باتری‌ها کمک خواهد کرد. قابلیت شارژ سریع، باتری‌های هیبریدی آبی را برای تلفن‌های همراه و خودروهای برقی، خصوصاً آن دسته از منابع که با انرژی خورشیدی شارژ می‌شوند، بسیار مناسب نموده است چرا که انرژی خورشیدی را مستقیماً به شکل انرژی الکتریکی ذخیره می‌نماید.»

 

مرجع: «nanowerk»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.