آخرین اخبار

بکارگیری نانوفناوری برای مبارزه با شپش و سایر آفات صنعت دام در استرالیا

بکارگیری نانوفناوری برای مبارزه با شپش و سایر آفات صنعت دام در استرالیا

هجوم شپش و سایر حشرات موذی، یکی از پرهزینه‌ترین بیماری‌هایی است که صنعت دامداری و پشم گوسفندان را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. گزارش‌ها نشان می‌دهد که این معضل، سالانه بالغ بر 173 میلیون دلار به صنعت دامداری و بیش از 81 میلیون دلار، به صنعت پشم استرالیا زیان وارد می‌نماید. در حالی که مبارزه با شپش‌ها و هجوم حشرات، از طریق انواع حشره‌کش‌های شیمیایی صورت می‌گیرد، محققین موفق به توسعه راهکاری جدید برای حفاظت از گوسفندان شده‌اند که نیاز به حجم عظیمی از مواد شیمیایی را رفع می‌نماید.

بنا بر گزارش «North Queensland»، تلاش‌های فراوانی برای افزایش تأثیرگذاری راهکارهای کنترل و دفع حشرات در پرورش گوسفند انجام گرفته است که با توجه به پیشرفت‌های صورت گرفته، روش‌های کنترل مؤثر و کارآمد، در دو دسته عمده متمرکز هستند: «کمک به تسکین درد» و «به‌کارگیری حشره‌کش‌های شیمیایی». یکی از مخاطرات موجود در این زمینه، افزایش مقاومت حشرات در برابر مواد مورد استفاده و سریع‌تر بودن این روند در مقایسه با پیشرفت‌های صورت گرفته در روش‌های کنترلی است که می‌تواند یک چالش جدی برای صنعت دام و پشم استرالیا به همراه داشته باشد. دکتر «جین لیتلجان»، مدیرکل تحقیقات «AWI» با تأکید بر لزوم مقابله با این چالش، اظهار داشت: «AWI با همکاری دانشگاه کوئینزلند و با مشارکت تعدادی از شرکت‌های بزرگ جهانی در حوزه بهداشت حیوانات، برای رفع این مشکل، اقدام به توسعه روشی جدید مبتنی بر نانوفناوری نموده است. فناوری جدید، می‌تواند ابزاری کارآ برای حفاظت گسترده از گوسفندان در مقابل هجوم حشرات محسوب شود که بدون افزایش غلظت مواد شیمیایی، یا حجم آن‌ها، قابل استفاده خواهد بود.»

گفتنی است، دانشگاه کوئینزلند، به منظور طی نمودن گام‌های لازم برای تجاری‌سازی محصول، اقدام به ثبت پتنتی نموده که می‌تواند در دفع انواع آفات و حشرات بکار گرفته شود. «AWI» با تأمین مالی فاز بعدی توسعه این فناوری، تولید و تجاری‌سازی فورمولاسیون حشره‌کش‌های منحصربه‌فردی با خواص طولانی‌مدت و کمترین اثرات سوء بر روی دام را دنبال می‌کند. این پروژه سه‌ساله، گزینه‌ای جدید و کارآمد برای مبارزه با آفات دام، نظیر انواع شپش و حشرات دیگر را فراهم می‌سازد.

 

مرجع: «North Queensland»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.