آخرین اخبار

پرتاب تجاری موشک ماهواره‌بر به فضا توسط یک استارت‌آپ استرالیایی

پرتاب تجاری موشک ماهواره‌بر به فضا توسط یک استارت‌آپ استرالیایی

استرالیا در مسیر قدرت فضایی خود، راهی طولانی در پیش دارد. بعد از راه‌اندازی آژانس فضایی استرالیا و ارائه اصلاحیه در قوانین این کشور، در خصوص اجازه پرتاب موشک‌های فضاپیما از خاک استرالیا، به نظر می‌آید که فعالیت‌ مجموعه‌های استارت‌آپی و تمایل سرمایه‌گذاران برای ورود به این حوزه، بیش از پیش نمایان گردد. این تغییر رویکرد استراتژیک استرالیا، به شرکت استارت‌آپی گیلمور «Gilmour Space»، کمک نموده تا با جذب سرمایه ۱۹ میلیون دلاری، برنامه ساخت موشک‌های ماهواره‌بر را در دستور کار خود قرار دهد.

لازم به ذکر است که گیلمور، موتور پیشران موشک ماهواره‌بر را که با سوخت هیبریدی کار می‌کند، توسعه داده و در حال آماده شدن برای تست موتور، در اواخر سال جاری میلادی است. همچنین، گام بعدی پس از تست موتور موشک، تمرکز بر روی سیستم‌های کنترل، هدایت و مسیریابی خواهد بود.

بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، گیلمور در نظر دارد که در سال ۲۰۲۰ میلادی، کپسول Eris-100 که قادر به حمل ۱۰۰ کیلوگرم بار است را به مدار نزدیک زمین پرتاب نماید. همچنین، پرتاب کپسول Eris-400، با توانایی حمل ۴۰۰ کیلوگرم بار نیز در برنامه کاری سال ۲۰۲۱ شرکت قرار دارد. بر اساس اعلام «مارتین دورسما»، که از سرمایه‌گذاران پروژه مذکور به شمار می‌آید: «گیلمور، در حال توسعه ظرفیت‌های صنعت فضایی استرالیا، از کارهای پایین‌دستی همچون تحلیل داده‌های فضایی، به پرتاب ماهواره برای مقاصد تجاری و ملی است.»

اگر چه چندین استارت‌آپ دیگر استرالیایی، از جمله «Fleet Space»  و یا «Flurosat» نیز در عرصه هوافضا، در سطح جهانی مطرح شده‌اند، با این وجود، گیلمور به عنوان اولین استارت‌آپ استرالیایی که با «NASA» توافق‌نامه همکاری امضاء نموده، بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. این توافق‌نامه، جهت همکاری در پروژه‌های متعدد فضایی، از جمله ساخت خودروی فضایی صورت گرفته است که گیلمور در حال مذاکره با دانشگاه‌های «Monash» و «UNSW»، جهت همکاری در طراحی این خودرو است.

 

مرجع: «Create Digital»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.