آخرین اخبار

استفاده از نانوفناوری برای ساخت کلیه مصنوعی سبک و قابل پوشش

استفاده از نانوفناوری برای ساخت کلیه مصنوعی سبک و قابل پوشش

دانشمندان با به‌کارگیری فناوری نانو، گامی بزرگ برای ساخت یک کلیه مصنوعی سبک و قابل پوشش شده که انجام ساده و مستمر فرآیند دیالیز در بیماران مبتلا به نارسایی کلیوی را به همراه دارد. در این ابداع نوآورانه، از فناوری نانو برای حذف اوره در فرآیند دیالیز استفاده شده است. گفتنی است، نتایج این تحقیق که پیشرفتی عظیم برای طراحی و ساخت یک کلیه مصنوعی سبک و قابل پوشش به شمار می‌رود، در «ACS Nano» انتشار یافته است.

بنا بر گزارش «Nanowerk»، امکان پیوند کلیه برای میلیون‌ها نفر از افراد مبتلا به نارسایی کلیوی در دسترس نیست. تنها راهکار جایگزین برای پیوند کلیه، جلسات منظم دیالیز است، تا ضایعات مضر سلولی از بدن بیمار خارج شود. دیالیز به‌طور معمول نیازمند مراجعه به مراکز مراقبت‌های بهداشتی و استفاده از دستگاه مخصوص است که ساعت‌ها به طول می‌انجامد. علاوه بر صرف وقت و درد و رنج ناشی از این فرآیند، نتایج درمانی نیز تاحدی ضعیف و کم اثر خواهد بود. عمده دلیل کم اثر بودن فرآیند دیالیز، این است که این کار به‌صورت مقطعی انجام می‌گیرد و در زمان‌های دیگر، عملاً نارسایی کلیه مشکل‌ساز خواهد شد. تمامی این محدودیت‌ها، موجب شده است تا محققین مختلف، در تلاش برای توسعه نوعی کلیه مصنوعی قابل‌حمل و پوشیدنی باشند که فرآیند دیالیز را به‌طور مداوم انجام دهد. البته مانع عمده برای تحقق این هدف، حذف اوره بوده، تا میزان نیتروژن خون متعادل گردد.

در فرآیند دیالیز، اوره با استفاده از آنزیم‌های خاصی، به آمونیاک و دی‌اکسید کربن تجزیه می‌شود که با توجه به حجم مواد مورد نیاز برای این واکنش و سنگین بودن آن‌ها، قرارگیری مداوم آن‌ها بر روی بدن امکان‌پذیر نبوده و فرسودگی فرد را به همراه خواهد داشت. نوآوری اصلی تحقیق، مرتبط با همین موضوع است که با استفاده از نانومواد نوظهوری به نام «MXene» که نوعی نانوساختار دوبعدی از کاربیدهای فلزی هستند، تجزیه اوره به سادگی امکان‌پذیر می‌گردد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیش از 94 درصد اوره موجود در بدن را با این نانومواد می‌توان تجزیه و دفع نمود و بر همین اساس، محققین بر این اعتقادند که این ماده، می‌تواند رؤیای کلیه مصنوعی قابل پوشش را به واقعیت بدل نماید.

 

مرجع: «Nanowerk»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.