آخرین اخبار

تعامل نانو فناوری و فناوری‌های زیستی برای تکامل فناوری‌های تشخیص پزشکی

تعامل نانو فناوری و فناوری‌های زیستی برای تکامل فناوری‌های تشخیص پزشکی

محققین دانشگاه «UCM» مادرید، نوعی پلتفرم نانویی ترکیبی توسعه داده‌اند که به‌طور هم‌زمان، از طریق سه روش متفاوت تصویربرداری مولکولی، تومورهای موجود در بدن بیمار را مکان‌یابی می‌نماید. این نانو پلتفرم، با استفاده از تصویربرداری تشدید مغناطیسی «MRI»، توموگرافی کامپیوتری «CT» و تصویربرداری فلورسنس نوری «OI»، می‌تواند فرآیند تشخیص تومور را تسهیل نماید.

بنا بر گزارش «phys»، نتایج این تحقیق که توسط گروه نانو بیوتکنولوژی دانشگاه «UCM» و به سرپرستی «مارکو فیلیس» انجام گرفته است، نشان‌دهنده پیشرفت چشمگیر تشخیص پزشکی بوده که تنها با یک‌بار استفاده از پلتفرم مذکور، تصاویری با وضوح بالاتر، حساسیت و ضریب نفوذ بیشتر در بافت‌های بدن بیمار ارائه می‌گردد. این پیشرفت، با استفاده از نانو ذرات اکسید آهن، در یک پوشش سیلیکا انجام می‌گیرد که امکان تصویربرداری هم‌زمان نوری و مغناطیسی را فراهم می‌سازد. مارکو فیلیس در این زمینه می‌گوید: «هیچ‌یک از روش‌های تصویربرداری مولکولی موجود، نمی‌تواند امکان یک تشخیص کامل را فراهم نماید. پلتفرم نانویی توسعه‌یافته، با هدف تصویربرداری مولکولی چندبعدی طراحی شده است که می‌تواند محدودیت‌های ذاتی هر یک از  انواع تصویربرداری را تا حدی برطرف نماید.»

این تحقیق را می‌توان شاهدی بر تعامل مثبت فناوری نانو و فناوری‌های زیستی دانست که تشخیص پزشکی را در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با دقت بسیار زیاد فراهم می‌سازد. گفتنی است، پلتفرم فوق بر روی موش و با تمرکز بر نوع خاصی از بیماری سرطان به نام «Sarcoma» آزمایش شده است که البته، با توجه به انعطاف‌پذیری پلتفرم، می‌توان تغییرات مناسب را در آن اعمال نموده و با طراحی مناسب عناصر تشخیصی، از آن برای تشخیص دیگر انواع سرطان نیز استفاده نمود.

 

مرجع: «phys»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.