آخرین اخبار

استفاده از ضایعات غذایی برای تولید مواد بازیافتی زیست‌تخریب‌پذیر

استفاده از ضایعات غذایی برای تولید مواد بازیافتی زیست‌تخریب‌پذیر

گروهی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه کانادایی تورنتو «Toronto»، اقدام به راه‌اندازی یک شرکت استارت‌آپی نموده‌اند که ایده محوری آن، بازیافت ضایعات مواد غذایی و تبدیل آن به پلاستیک‌های زیست‌تخریب‌پذیر قابل‌استفاده در فرآیند چاپ سه‌بعدی است. این استارت‌آپ که جنسیس «Genecis» نام دارد، مدعی است که نوآوری مذکور، موجب می‌شود تا از هر چیزی بتوان برای تبدیل به فیلامنت‌های چاپ سه‌بعدی استفاده نمود.

بنا بر گزارش «3Dprint»، فناوری چاپ سه‌بعدی، در طیف وسیعی از صنایع، اعم از تولید لاستیک، انواع پروتزهای مصنوعی، اتومبیل و ... به کار گرفته می‌شود. یکی از کاربردهای نوظهور این فناوری، استفاده در بازیافت ضایعات و زباله‌های غذایی و سبزیجات است که با توجه به حجم بالای ضایعات فوق (در حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد از کل مواد غذایی عرضه‌شده را شامل می‌شود)، منبعی مهم برای تولید مواد و مصنوعات سازگار با محیط‌زیست محسوب می‌شود. همین عامل، موجب شده است تا بسیاری از شرکت‌های فناور، به فکر یافتن راهکاری برای استفاده ۱۰۰ درصدی از محصولات غذایی بدون هدر رفتن آن‌ها باشند که البته کاری بسیار دشوار به حساب می‌آید. جنسیس در اقدامی جالب، به جای این‌که بر جلوگیری از هدر رفتن مواد غذایی متمرکز شود، به دنبال این است تا این ضایعات را به ماده‌ای مفید بدل نماید: «مواد بازیافتی برای چاپ سه‌بعدی».

گفتنی است، جنسیس از زیست‌شناسی و تکنیک‌های علمی بیوپلیمر، برای تبدیل ضایعات به رشته‌های مورد استفاده در فرآیند چاپ سه‌بعدی و نیز، ساخت بسته‌بندی‌ها و ظروف انعطاف‌پذیر، استفاده نموده است. «لونا یو»، بنیان‌گذار و مدیرعامل این استارت‌آپ، می‌گوید: «محصول نهایی ما، ۱۰۰ درصد زیست‌تخریب‌پذیر بوده و می‌توان آن را بارنگ‌های مختلف ترکیب نمود. تمامی نمونه‌های موجود در بازار، از محصولات غذایی گران‌قیمت مانند ذرت، نیشکر و کلزا ساخته شده‌اند و فناوری جدید ما که بر مبنای بازیافت ضایعات غذایی کار می‌کند، هزینه‌های تولید را به‌طور چشمگیری کاهش می‌دهد.»

 

مرجع: «3Dprint»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.