آخرین اخبار

نانوفناوری درمسیر تشخیص ساده و ارزان ویروس «HIV»

نانوفناوری درمسیر تشخیص ساده و ارزان ویروس «HIV»

کنترل بیماری‌های مرتبط با سیستم ایمنی بدن، از جمله بیماری «HIV»، یک چالش جدی برای بسیاری از کشورهای جهان، خصوصاً آن‌هایی که از نظر امکانات پزشکی و نیروی متخصص دچار کمبود هستند، به شمار می‌رود. در همین راستا، محققین حوزه‌های مختلف پزشکی و مهندسی در دانشگاه‌ها، نهادها و حتی شرکت‌های خصوصی در سراسر جهان، سالانه تحقیقات فراوانی در این خصوص انجام می‌دهند.

محققان بیمارستان «Brigham and Women»، به منظور تشخیص ویروس ایدز، ابزاری طراحی نموده‌اند که به کمک استفاده از فناوری نانو، امکان تشخیص این ویروس را برای گوشی‌های هوشمند فراهم می‌نماید. در خصوص ابزار معرفی شده، این نکته حائز اهمیت است که قابل حمل بودن و همچنین قیمت نه چندان بالای آن، مزیتی بزرگ نسبت به سایر روش‌های تشخیصی این ویروس خطرناک، به شمار می‌رود

دکتر «هادی شفیعی»، از اعضای تیم تحقیق در بیمارستان بریگام، در خصوص این ابزار اظهار داشت: «تشخیص زودهنگام این ویروس، در جلوگیری از پیشرفت و یا انتقال آن به دیگر افراد، بسیار حیاتی است. نیاز است که مبتلایان به این ویروس، تحت کنترل بلندمدت قرار گرفته و در مناطقی که امکانات کافی وجود ندارد این یک مسئله بسیار مهم خواهد بود. با کمک فناوری ارائه شده، مشکلات رفت آمد به نقاط دوردست، برای دریافت خدماتی کلینیکی جهت کنترل دائم یا تشخیص ویروس، برطرف شده است.»

لازم به ذکر است که روش‌های قبلی تشخیص ویروس «HIV»، بر اساس واکنش‌های زنجیره‌ای پلیمراز بودند که فرآیندی پرهزینه به شمار می‌رود. با توجه به این موضوع، دکتر شفیعی و همکارانش، جهت آزمایش و کنترل این بیماری، به فکر افتاده تا برای کشورهای کمتر توسعه‌یافته و محروم از امکانات پزشکی، ابزاری ساده و کم‌هزینه بسازند. در ابزار ارائه شده، تنها با بهره‌گیری از نانوفناوری، یک میکروچیپ و یک گوشی هوشمند، امکان تشخیص ویروس با دقت بسیار بالا، فقط از طریق یک قطره خون فراهم می‌گردد. از طرف دیگر، هزینه مواد مورد نیاز برای هر تست، تنها در حدود 5 دلار خواهد بود.

شایان ذکر است که بر اساس ادعای تیم تحقیق، از این فناوری برای تشخیص سریع و کم‌هزینه دیگر ویروس‌ها و باکتری‌ها نیز می‌توان استفاده نمود.

 

مرجع: «nanowerk»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.