آخرین اخبار

تولید نانوذرات پاک‌کننده آلودگی‌های نفتی خاک از طریق پوست انبه سبز

تولید نانوذرات پاک‌کننده آلودگی‌های نفتی خاک از طریق پوست انبه سبز

محققین استرالیایی، موفق به توسعه نوعی نانوذرات جالب شده‌اند که می‌تواند آلودگی‌های نفتی سرایت شده به خاک را حذف نماید. نانوذرات یادشده که از پوست میوه انبه سبز به دست می‌آید، در پروژه تحقیقاتی دانشگاه «UniSA» توسعه یافته است.

بنا بر نقطه نظر کارشناسان، 3 تا 7 درصد نفت استخراج‌شده، در حین عملیات پردازش به صورت لجن یا زباله‌های نفتی به هدر می‌رود که همین عامل، یک چالش زیست‌محیطی بزرگ را پدید آورده است. آلودگی‌های نفتی خاک، می‌تواند اثرات سیتوتوکسیک (سمی شدن سلول‌های زنده) و حتی سرطانی شدن تمامی موجودات زنده‌ای که به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم با آن تماس داشته‌اند را بر جای گذارد. علاوه بر این، ویژگی‌ها و خواص فیزیکی این آلودگی‌های نفتی، با گذشت زمان و مواجهه با مواد مضر و سمی جدید اضافه‌شده به خاک، تشدید می‌گردد.

با توجه به اهمیت این مسئله زیست‌محیطی، دانشمندان اقدام به تولید نانوذرات، از عصاره پوست انبه سبز و کلرید آهن نموده‌اند. این نانوذرات، با تخریب سموم در لجن‌های نفتی و اکسیداسیون شیمیایی آن‌ها، تمامی هیدروکربن‌های «TPH» را حذف می‌نمایند. نتایج تحقیقات، بیانگر حذف تقریباً 90 درصدی «TPH»، در طول یک دوره زمانی یک هفته‌ای است. دکتر «بیروک دیسالن» از پژوهشگران ارشد تیم تحقیق می‌افزاید: «پوست انبه، یک منبع غنی از ترکیبات زیست فعال است که می‌توان از آن‌ها برای تسریع در روند اکسیداسیون استفاده نمود. عملکرد نانوذرات ابداعی در رفع آلاینده‌های نفتی خاک، در مقایسه با ترکیبات شیمیایی سنتز شده، بسیار بهتر بوده است».

گفتنی است، در حالی که جهان همچنان به لحاظ اقتصادی و سیاسی، به صنایع نفتی به‌عنوان منبع انرژی وابسته است، تلاش برای مقابله با آلودگی نفتی، همچنان یک مسئله جدی محسوب می‌شود. دیسالن معتقد است که کشف یک راه‌حل پایدار و مبتنی بر فناوری‌های سبز، می‌تواند کمکی قابل‌توجه برای کاهش آلودگی‌های ناشی از نشت مواد نفتی محسوب شود. وی می‌گوید: «صنایع نفتی نیز از اهمیت این مسئله آگاه بوده و مسئولیت‌های خود در زمینه فرآیندهای تولید ایمن و پایدار را در اولویت قرار داده‌اند».

 

مرجع: «The Engineer»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.