آخرین اخبار

تجاری‌سازی فناوری‌های خورشیدی: کارایی بالا، افزایش طول عمر، کاهش هزینه تولید

تجاری‌سازی فناوری‌های خورشیدی: کارایی بالا، افزایش طول عمر، کاهش هزینه تولید

انرژی خورشیدی، به‌عنوان یکی از پایدارترین گزینه‌ها برای جایگزینی وابستگی انسان به سوخت‌های فسیلی مطرح است که البته، تجاری‌سازی کامل این فناوری، به بهره‌وری بالا و هزینه پایین آن بستگی دارد. محققین بخش مواد و انرژی دانشگاه اوکیناوا «OIST»، معتقدند که به روشی نوین برای ساخت سلول‌های خورشیدی با هزینه کم و کارایی قابل‌توجه دست یافته‌اند که می‌تواند تجاری‌سازی این فناوری را با تحولات بزرگی مواجه سازد. در این تحقیق که با همکاری پروفسور «شنزونگ لیو» از دانشگاه «Shaanxi Normal» چین انجام گرفته است، سلول‌های خورشیدی، از مواد و ترکیبات دارای ساختار کریستالی مشابه با مواد معدنی «Perovskite» بهره می‌برد.

پروفسور «یابینگ کویی» که رهبری این تحقیق را بر عهده داشته است، از سه شرط اصلی به‌عنوان مثلث طلایی برای ارزش تجاری فناوری‌های خورشیدی نام می‌برد: ۱) نرخ تبدیل نور خورشید به انرژی الکتریکی بالا باشد، ۲) فرآیند تولید، ارزان و کم‌هزینه باشد و ۳) طول عمر سلول‌های خورشیدی نیز قابل‌توجه باشد. گفتنی است، اغلب سلول‌های خورشیدی تجاری‌سازی شده فعلی، دارای راندمان تقریبی ۲۲ درصدی بوده و فرآیند تولید و پردازش آن‌ها بسیار پیچیده است. همین عوامل، موجب می‌شود تا هزینه تمام‌شده نهایی محصولات، افزایش یابد.

گفتنی است، در تحقیق جدید، از یک ساختار سرامیکی شفاف پوشش داده شده توسط فیلم‌های «Perovskite» با ضخامت یک میکرون استفاده شده که طول عمر سلول‌های خورشیدی را به‌شدت افزایش می‌دهد. سلول‌های ساخته‌شده، بدون هیچ‌گونه تغییر در کارکرد، تا ۸۰۰ ساعت کار می‌کنند. علاوه بر افزایش طول عمر، پوشش یادشده، موجب تسهیل فرآیند تولید و در نتیجه کاهش هزینه‌ها می‌گردد که یک مزیت کلیدی برای تولید انبوه آن به شمار می‌رود.

بنا بر گزارش «Science Daily»، برای نخستین بار «Perovskite»، در سال ۲۰۰۹ میلادی، برای ساخت سلول‌های خورشیدی بکار گرفته شده و از آن زمان تاکنون، روند استفاده از آن رو به افزایش نهاده است. لازم به ذکر است که نتایج تحقیقات در این حوزه، بسیار امیدوارکننده بوده است، به‌طوری که کارایی این سلول‌ها در طی ۹ سال اخیر، از ۳.۸ درصد به بیش از ۲۳.۳ درصد رسیده است. (این میزان از پیشرفت، برای سایر فناوری‌ها در حدود ۳۰ سال به طول انجامیده است.)

 

مرجع: «Science Daily»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.