آخرین اخبار

استفاده از نانوفناوری برای جلوگیری از لختگی خون در مغز پس از عمل‌های جراحی

استفاده از نانوفناوری برای جلوگیری از لختگی خون در مغز پس از عمل‌های جراحی

گروهی از محققین دانشگاه آیوا، موفق به ابداع روشی جدید برای جلوگیری از لخته شدن خون در بیماران مبتلا به آنوریسم مغزی (بزرگ شدن موضعی بیش‌ازحد یک شریان، ناشی از تضعیف دیواره شریان) شده‌اند. در این تحقیق که مبتنی بر فناوری نانو توسعه یافته است، متخصصینی از رشته‌های علوم اعصاب، داروسازی، شیمی، مهندسی پزشکی و علوم نانویی مشارکت داشته‌اند.

بنا بر گزارش «R&D Magazine»، راهکار ابداعی، مبتنی بر یک پوشش نانومتری، نازک و پروتئینی است که می‌تواند خطر ابتلا به لخته‌های خون پس از عمل‌های جراحی را کاهش دهد. ویژگی منحصربه‌فرد این تحقیق، مشارکت حوزه‌های مختلف علمی است که موجب شده است تا یک نوآوری قابل‌توجه، با استفاده از تخصص‌های مختلف توسعه یابد. «دیوید هاسان»، استاد جراحی مغز و اعصاب دانشگاه آیوا و یکی از محققین شرکت‌کننده در این طرح، اظهار می‌دارد: «تقسیم‌بندی رشته‌های دانشگاهی و عدم همکاری بین رشته‌ای، نمی‌تواند به پیشرفت‌های دارویی بیانجامد. محصولات نوآورانه، زمانی تأثیرگذار و کاربردی خواهند بود که دیدگاه‌های مختلف، از زیست‌شناسی گرفته تا شیمی و مکانیک، در نظر گرفته شوند».

ایده اصلی برای توسعه داروی ضد لختگی، با جستجوی راه‌های کاهش لختگی خون از سوی هاسان آغاز شد. وی به دنبال راهی بدون استفاده از داروهای ضد انعقاد بود که بیشتر بر رقیق شدن خون متمرکز هستند و آن را با «سورش راگاوان»، استاد زیست پزشکی دانشگاه در میان گذاشت. آن‌ها به مطالعات جدی‌تری پرداختند و در نهایت، به این نتیجه رسیدند که تخصص‌های بیشتر و در عین حال، متفاوت، برای این کار مورد نیاز است. در نهایت، پنج استاد و چهار دانشجو از رشته‌های مختلف تحصیلی، کار خود را آغاز نمودند. لایه اول مورد استفاده برای پوشش، از جنس اکسید آلومینیوم است که در حدود 30 نانومتر ضخامت دارد. در ادامه، دو لایه دیگر نیز به آن افزوده شد که یکی از آن‌ها یک پروتئین سلولی خاص، به نام تروموبومودولین انسانی است که می‌تواند فرآیند انعقاد خون را با اختلال مواجه نماید. لایه نهایی نیز یک پوشش یکنواخت است که تمامی لکه‌های موجود را پوشش می‌دهد.

گفتنی است، مراحل مختلف آزمایشی، با موفقیت انجام گرفته است و تیم تحقیق، در حال بررسی همکاری‌های بیشتر با صنعت، برای تجاری‌سازی نهایی محصول هستند.

 

مرجع: «R&D Magazine»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.