آخرین اخبار

سرعت ۱۰۰ برابری تصفیه آب به کمک نسل جدید نانو فیلترها

سرعت ۱۰۰ برابری تصفیه آب به کمک نسل جدید نانو فیلترها

محققین دانشگاه‌های استرالیایی «RMIT» و «UNSW»، با همکاری یکدیگر نوعی نانو فیلتر طراحی و تولید نموده‌اند که می‌تواند آب آلوده را ۱۰۰ بار سریع‌تر از فناوری‌های فعلی، پالایش و تمیز سازد. فرآیند به نسبت آسان تولید و امکان تولید در مقیاس‌های بالا، از ویژگی‌های کلیدی فناوری جدید است که می‌تواند فلزات سنگین و روغن را با سرعتی فوق‌العاده از آب جدا و تصفیه نماید.

«علی ضوابطی»، یکی از نفرات اصلی تیم تحقیق، با تأکید بر این‌که آلودگی آب، به چالشی بزرگ در سطح جهان بدل شده است، اظهار داشت: «در حال حاضر، از هر ۹ نفر، یک نفر به آب آشامیدنی مناسب در نزدیکی محل زندگی خود دسترسی ندارد. آلودگی فلزات سنگین، موجب مشکلات جدی بهداشتی می‌شود و به‌ویژه کودکان را در معرض خطر قرار می‌دهد. نانو فیلتر ابداعی، کاملاً پایدار، سازگار با محیط‌زیست، مقیاس‌پذیر و کم‌هزینه بوده و آزمایشات ما نشان می‌دهد که قابلیت حذف سرب و روغن را از آب دارد. این نانو فیلترها، قابلیت جداسازی سایر آلودگی‌های معمول، مانند جیوه، سولفات‌ها و فسفات‌ها را نیز خواهد داشت. با توسعه‌های آتی و تجاری‌سازی این فناوری، به صورت کاملاً ارزان و سریع، نانوفیلترها برای حل مشکل آلودگی آب، در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.»

لازم به ذکر است که فرآیند شیمیایی مورد استفاده در این فناوری، ارزش صنعتی قابل‌توجهی داشته و در حوزه‌های مختلفی، نظیر الکترونیک، اپتیک و کاتالیزاسیون، کاربردهای بالقوه‌ای دارد. استفاده از فلزات مایع و کنترل نانو ساختارهای رشد یافته بر روی آن‌ها، موجب می‌شود تا برخلاف روش‌های معمول که به دمای بالا، زمان پردازش به نسبت طولانی و استفاده از فلزات سمی نیازمند است، نانو فیلترهای جدید نیاز به دمای پایین و زمان واکنش کوتاهی داشته باشند. گفتنی است، ترکیب فلزات مایع مورد استفاده در نانو فیلتر، بر پایه گالیوم و آلومینیوم است که هنگامی که این آلیاژ در معرض آب قرار می‌گیرد، ورقه‌های نانو پودر اکسید آلومینیوم، به‌طور طبیعی بر روی سطح آن رشد می‌کنند. لایه اتمی نازک شکل‌گرفته، بسیار متخلخل بوده و آب را از خود عبور داده و آلاینده‌ها را جذب می‌نماید.

 

مرجع: «laboratory equipment»

 

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.