آخرین اخبار

به خدمت گرفتن فناوری نانو از سوی آرامکو با هدف بهبود بهره‌وری

به خدمت گرفتن فناوری نانو از سوی آرامکو با هدف بهبود بهره‌وری

شرکت آرامکو، با کنار گذاشتن نقش سنتی خود به‌عنوان خریدار و مشتری فناوری و با حرکت به سمت استراتژی تحقیق و توسعه، قصد دارد که به یک توسعه‌دهنده فناوری‌های نوظهور تبدیل شود. این استراتژی آرامکو، به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های نفتی جهان، در راستای سیاست فناوری شرکت و با هدف کاهش تأثیرات زیست‌محیطی فعالیت‌ها، کاهش هزینه و افزایش بهره‌وری انجام گرفته است.

بنا بر گزارش «E&P Magazine»، حوزه‌های فناوری که شرکت آرامکو بر آن‌ها متمرکز خواهد شد شامل تجزیه‌وتحلیل کلان داده‌ها «Big Data» و ابر رایانه‌ها و همچنین کاربرد نانو فناوری در صنعت است. گفتنی است، فناوری‌های ذکر شده را می‌توان بخشی کلیدی از فناوری‌هایی دانست که انقلاب صنعتی چهارم را شکل داده‌اند. با توجه به حجم ذخایر آرامکو، حتی درصد پایینی از بهبود و افزایش بازده تولید، می‌تواند در بلندمدت، نتایج و آثار قابل توجهی داشته باشد. علاوه بر این، مرکز تحقيق و توسعه آرامکو، توانسته است که قدم‌های بزرگی را برای حل مشکلات کليدی نفت و گاز، از جمله بهبود پردازش و تجزیه‌وتحلیل لرزه‌ای «Seismic Processing & Analysis»، افزایش اثربخشی و کارآیی اکتشاف گاز، بهینه‌سازی روش‌های بهبود تولید نفت خام، افزایش نرخ بازیافت نفت خام، افزایش تولید نفت و کاهش هزینه‌های تولید بردارد.

این شرکت، جهت بهبود مدل‌سازی محاسباتی، به دنبال افزایش سرعت و قدرت گیگا پاورز (شبیه‌ساز موازی مخزن نفت و آب) و ترا پاورز (نسل بعدی شبیه‌ساز مخازن حوزه‌های نفتی) است. همچنین، آرامکو به منظور بهبود سیستم مدیریت بلندمدت مخازن، از یک فناوری مناسب نانویی استفاده نموده که نشان دهنده پتانسیل بالقوه نانوفناوری در صنعت نفت و گاز است. در یکی از بیانیه‌های آرامکو، تأکید شده است که: «ما در سال 2017 میلادی، به یک فناوری مقیاس‌پذیر در خصوص نانوذرات، دست یافتیم که از این دستاورد، در سال 2018، در یکی از پروژه‌های صنعتی خود استفاده خواهیم کرد.»

 

مرجع: «E&P Magazine»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.