آخرین اخبار

نانوفناوری راهکاری برای محافظت از مو در برابر محصولات شیمیایی رنگ مو

نانوفناوری راهکاری برای محافظت از مو در برابر محصولات شیمیایی رنگ مو

امروزه استفاده از انواع محصولات آرایشی و بهداشتی، نظیر محصولات مرتبط با مو، بین مردم و به‌ویژه بانوان افزایش چشمگیری یافته است. این محصولات و به‌طور خاص، رنگ موهای تولیدی، شامل ترکیبات قلیایی و اکسیدی هستند که می‌تواند منجر به نازک و خشک شدن موها پس از استفاده شود. در واکنش به این چالش، محققین برای توسعه روش جدیدی جهت پوشش‌دهی مو با مواد طبیعی و غیر مضر، به‌عنوان نسل جدید رنگ مو اقدام نموده‌اند. در این تکنیک جالب، که نتیجه آن در مجله «Nanoscale» منتشر شده است، هیچ‌گونه واکنش شیمیایی در حین فرآیند رنگ مو رخ نداده و به‌جای آن، از اثر نیروهای فیزیکی استفاده می‌شود.

بنا بر گزارش «Nanowerk»، رنگ موهای فعلی، متشکل از مواد مختلفی هستند که به وسیله پراکسید هیدروژن، در سطح مو اکسید می‌شوند و این واکنش‌ها، می‌تواند به ریشه موها آسیب برساند. «آبیشک پانچال»، دانشجوی دکترای مهندسی سیستم‌های میکرو و نانو در دانشگاه صنعتی لوییزیانا و عضو اصلی تیم تحقیق اظهار می‌دارد: «ایده کلیدی تکنیک توسعه‌یافته، مبتنی بر به‌کارگیری نانولوله‌های کلی (رس) است که در محلول رنگ مو قرار می‌گیرد. پس از استفاده از رنگ مو، لایه نازکی از نانولوله‌ها بر روی مو می‌نشیند که این پوشش، با چشم غیرمسلح دیده نشده و نمی‌توان وجود آن را با لمس مو حس کرد.»

قطر خارجی نانولوله‌های تولیدی بین ۵۰ تا ۶۰ نانومتر، قطر داخلی آن‌ها بین ۱۰ تا ۱۵ نانومتر و طول هر یک نیز، بین ۰.۵تا ۱.۵ میکرومتر است. این نانولوله‌ها، تحت شرایط مناسب و طی یک فرآیند خودکار، با پیوند فیزیکی به سطح موها می‌چسبند. این روش، همچنین برای رنگ‌هایی که در آب حل نمی‌شوند، کاربرد داشته و حذف فرآیند انحلال شیمیایی به‌عنوان یک فرآیند مضر برای سلامتی مو را به همراه خواهد داشت. از دیگر کاربردهای فناوری جدید، درمان‌های پزشکی برای جلوگیری از ریزش مو و نیز داروها و محصولات ضد شپش است.

گفتنی است، فناوری جدید را می‌توان برای ایجاد تغییرات در میکروفیبرهای بکار رفته در منسوجات نیز استفاده نمود. منسوجات طبیعی، نظیر پشم، ابریشم، سلولز و حتی برخی منسوجات مصنوعی، دارای ترکیبی مشابه با مو هستند که می‌توان از فناوری مذکور برای رنگ کردن آن‌ها، استفاده نمود.

 

مرجع: «Nanowerk»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.