آخرین اخبار

استفاده از فناوری نانو برای نجات رودخانه‌های هند از آلودگی‌های باکتریایی

استفاده از فناوری نانو برای نجات رودخانه‌های هند از آلودگی‌های باکتریایی

مطالعه جدید دانشمندان هندی در زمینه آلودگی آب در این کشور، نشان می‌دهد که باکتری‌های مسبب بیماری، نسبت به داروهای مختلف مقاوم شده‌اند؛ این عامل، می‌تواند منجر به انتقال بیماری به ساکنین اطراف این آب‌های آلوده شود. یک تیم تحقیق، با تمرکز بر این مسئله، موفق به توسعه نوعی نانو ماده جدید شده که قابلیت جذب پاتوژن‌ها به‌عنوان عوامل بیماری‌زا را دارد.

این گروه از محققین، به سرپرستی «وینای کومار»، استادیار دانشکده بیوتکنولوژی «Modern college» و با حمایت مالی شورای «استرالیا و هند»، به بررسی دقیق این موضوع در رودخانه «Mutha» پرداخته‌اند. تحقیقات اولیه، حاکی از این بود که در قسمت‌هایی از رودخانه که از شهر عبور می‌نماید، منابع عظیم باکتری وجود دارد. نمونه‌برداری‌ها، به شناسایی ۲۵ نمونه باکتریایی متفاوت منجر شد که می‌توانند مجموعه‌ای از بیماری‌های سخت و دشوار را به افراد ساکن در حاشیه رودخانه انتقال دهند. بسیاری از این بیماری‌ها، دارای سطوحی از مقاومت چند دارویی «MDR» بوده و حتی برخی از گونه‌ها، دارای مقاومت‌های شدید در برابر داروها هستند. با توجه به احتمال سرایت بیماری‌های واگیردار و درمان دشوار آن‌ها توسط داروهای موجود در بازار، مقابله با این باکتری‌ها بسیار حیاتی محسوب می‌شود.

گفتنی است، این پروژه که از سال ۲۰۱۶ میلادی، در راستای شناسایی باکتری‌ها و توسعه نانومواد برای مقابله با آن‌ها، آغاز شده است، با کشف رویکردی ویژه جهت مبارزه با باکتری‌های بیماری‌زای مقاوم به دارو همراه بوده است. این تکنیک جالب، بیش از 70 درصد از آلودگی‌های ناشی از باکتری‌ها را رفع خواهد نمود.

 

مرجع: «Hindustan Times»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.