آخرین اخبار

رویکرد تجاری ویژه ایالات متحده آمریکا به فناوری نانو

رویکرد تجاری ویژه ایالات متحده آمریکا به فناوری نانو

برآوردهای جدید نشان می‌دهد که بازار فناوری نانو طی سال‌های آتی، با رشدی چشمگیر همراه خواهد بود. بنا بر گزارشات انتشاریافته، انتظار می‌رود که تا سال ۲۰۲۴ میلادی، ارزش خالص بازار بین‌المللی نانو فناوری، به بیش از ۱۲۴ میلیارد دلار افزایش یابد. با افزایش قابل‌توجه استقبال از نانو فناوری در صنایع گوناگون، نظیر الکترونیک، انرژی، تجهیزات پزشکی، لوازم آرایشی و بهداشتی، دفاعی، خودرو و کشاورزی، پشتیبانی دولت‌ها و بخش خصوصی نیز در جهت توسعه و تجاری‌سازی این فناوری بیشتر شده است. برای مثال، در آمریکا، برنامه ملی فناوری نانو «NNI» که از سال ۲۰۰۰ میلادی آغاز بکار نموده است، هم‌اکنون یک سازمان نظارتی است که تمامی فعالیت‌های مرتبط با فناوری نانو در داخل این کشور را مدیریت می‌نماید. این سازمان، علاوه بر تحقیق و توسعه فناوری نانو در آمریکا، در سطح بین‌المللی نیز از طریق انتشار نتایج و یافته‌های جدید در مجلات معتبر علمی، بر این فناوری تأثیرگذار بوده است.

در سال ۲۰۱۴ میلادی، ورود نانو فناوری به صنایع ساخت و تولید آمریکا، به‌ویژه در حوزه فناوری‌های پیشرفته، منجر به افزایش تولید ناخالص داخلی ۵۱۱ میلیارد دلاری و همچنین ایجاد بیش از ۱.۸ میلیون فرصت شغلی جدید شده است. اثرات گسترده فناوری نانو، موجب شده است تا «NNI»، در برنامه استراتژیک جدید خود که در سال ۲۰۱۶ میلادی تدوین گردید، چندین برنامه توسعه‌ای، تعریف نماید که بر موارد زیر متمرکز هستند:

  • اثر نوآورانه فناوری نانو و چالش‌های بزرگ پیش رو؛
  • تحقیقات بنیادین؛
  • سیستم‌ها، وسایل و کاربردهای ناشی از فناوری نانو؛
  • زیرساخت‌ها و ابزار تحقیق؛
  • محیط‌زیست، سلامت و ایمنی؛

گفتنی است، یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که پژوهشگران در زمینه فناوری نانو با آن روبرو هستند، چگونگی ترکیب و ادغام خواص منحصربه‌فرد نانو مواد در دستگاه‌ها و سیستم‌های جدید است. در آمریکا، چندین برنامه، نظیر ساخت نانو و تحقیقات نوآوری در کسب‌وکارهای کوچک «SBIR» وجود دارند که به‌صورت خاص، بر روی فناوری‌های ساخت و اندازه‌گیری، جهت تجاری‌سازی ابداعات و ابتکارات نانویی و به‌کارگیری آن‌ها در محصولات عمومی و تجاری فعالیت می‌نمایند. علاوه بر این، دفتر هماهنگ‌کننده «NNI» نیز، به منظور سرعت بخشیدن به فرآیند انتقال فناوری در بخش خصوصی، اقدام به راه‌اندازی برنامه‌های حمایتی نموده است.

 

مرجع: «azonano»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.