آخرین اخبار

بهبود خواص پلاستیک با استفاده از نانوفناوری

بهبود خواص پلاستیک با استفاده از نانوفناوری

یک استارت‌آپ کانادایی فعال در حوزه نانوفناوری، در یک برنامه حمایتی موفق به جذب حمایت و سرمایه شده و به‌عنوان یکی از ۱۰ استارت‌آپ برگزیده انتخاب شد. این استارت‌آپ که عمدتاً بر مواد لاستیکی و انعطاف‌پذیر مورد استفاده در فناوری‌های پوشیدنی متمرکز است، نانوکوآن «NanoQuan» نام دارد و با هدف بهبود خواص پلاستیک، در تلاش برای توسعه فرآیندی جدید، جهت افزودن مواد نانویی به پلاستیک است.

لازم به ذکر است برنامه حمایتی یاد شده، مشترکاً توسط شتاب‌دهنده تک‌استارز «Techstars» و شرکت استنلی «Stanley Black & decker» که از رهبران جهانی حوزه ساخت و مهندسی است، برگزار می‌گردد. برنامه شتاب‌دهی یادشده، با برگزیدن ایده این استارت‌آپ برای بهبود ویژگی‌های مواد پلاستیکی از طریق فناوری نانو، اقدام به سرمایه‌گذاری ۲۰ هزار دلاری در آن نموده و ۶ درصد از سهام این شرکت را به ازای حمایت‌های مالی انجام گرفته، در اختیار خواهد گرفت.

از دیگر مزایای برنامه حمایتی یاد شده، دسترسی «نانوکوآن» به طیف وسیعی از منابع چاپ سه‌بعدی در «مرکز ساخت پیشرفته شرکت استنلی» است که می‌تواند در فعالیت‌های تحقیق و توسعه و تجاری‌سازی فناوری، بکار گرفته شود. «رایان گراکوپولوس»، مدیرعامل نانوکوآن، با تأکید بر نقش نانوفناوری در تولید نسل جدیدی از پلاستیک‌های کاربردی، اظهار داشت: «این فناوری منحصربه‌فرد، مبتنی بر افزودن مواد نانویی به پلاستیک است، به‌طوری که ترکیب حاصل، به ما اجازه می‌دهد تا خواص آن را تغییر داده و کاربردهای جدیدی برای این مواد توسعه دهیم.»

گفتنی است، ترکیب نانو مواد و پلاستیک، با برخی چالش‌ها نیز همراه است که از مهم‌ترین آن‌ها، می‌توان به تمایل ذاتی مواد نانویی برای چسبندگی به یکدیگر و تشکیل بالک اشاره نمود که مانع از پخش شدن یکنواخت آن‌ها در کل ماده می‌گردد. این چسبندگی، موجب مسدود شدن عملکرد مفید نانو فیلترها  و کاهش خواص ناشی از آن‌ها می‌شود که نانوکوآن برای رفع آن، از یک راهکار منحصربه‌فرد استفاده نموده است. 

 

مرجع: «design engineering»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.