آخرین اخبار

استارت‌آپ فنلاندی به دنبال تولید پارچه با استفاده از خمیر چوب

استارت‌آپ فنلاندی به دنبال تولید پارچه با استفاده از خمیر چوب

در «Jyvaskyla» فنلاند که شهری احاطه شده توسط جنگل‌هایی وسیع است، یک کارخانه آزمایشی راه‌اندازی شده که در تلاش برای ایجاد یک محصول جایگزین پنبه با استفاده از چوب درختان است. این شهر، به‌عنوان یکی از قطب‌های صنایع چوب و کاغذ مشهور بوده و اکنون، یک شرکت استارت‌آپی به نام اسپینوا «Spinnova»، می‌خواهد از خمیر چوب برای تولید نوع جدیدی از پارچه استفاده نماید. در این فرآیند که مورد تأیید سازمان «FSC» نیز قرار گرفته است، توسط دستگاه پتنت شده اسپینوا، از خمیر چوب که به‌نوعی ژل سلولوزی تبدیل شده است، برای تولید شبکه‌ای از الیاف استفاده می‌شود. این فناوری، برای نخستین بار در سال 2009 میلادی در مرکز تحقیقات فنی فنلاند «VTT» توسعه یافته است.

بنا بر گزارش «Fast Company»، تبدیل چوب به پارچه، یک ایده جدید نیست و پیش از این، پارچه‌هایی مانند «ریون» بر پایه چوب و با استفاده از راهکارهای شیمیایی تولید شده‌اند. با این حال، این مواد شیمیایی بسیار خطرناک بوده و می‌تواند آب و کارگران در معرض آن را با مسمومیت‌های شدید مواجه سازد. اسپینوا، از یک فرآیند مکانیکی برای تبدیل خمیر چوب به پارچه استفاده می‌نماید که برخلاف نخ‌های پنبه‌ای، نیاز به آب قابل‌توجهی نداشته و هیچ‌گونه آفت‌کش و در مقیاس بزرگ‌تر، مزرعه کشت نیز مورد نیاز نیست. «جان پورانن» مدیرعامل و بنیان‌گذار اسپینوا، در این زمینه می‌گوید: «تقاضای جهانی برای لباس و دیگر محصولات نساجی، در حال رشد است و افزایش تولید پنبه، نیاز به منابع آبی چشمگیری دارد. از سوی دیگر، پارچه‌هایی مانند پلی‌استر نیز به آلودگی‌های میکرو پلاستیک در آب اضافه می‌نماید و در عین حال، بر سوخت‌های فسیلی به‌عنوان مواد خام مصرفی تکیه دارد. تمامی این‌ها، نشان می‌دهد که باید به دنبال جایگزین‌های دیگری برای آینده باشیم.»

گفتنی است، این استارت‌آپ در مرحله نخست بر روی درختان موجود در فنلاند متمرکز بوده و برآورد می‌شود، اگر برداشت سالانه چوب این کشور که در حال حاضر به کاغذ و صنایع چوبی تبدیل می‌شود، صرف تولید نخ‌های مخصوص شود، می‌تواند به‌طور کامل، جایگزین کشت پنبه در سرتاسر جهان گردد. نکته مهم دیگر این‌که لباس‌های تولیدشده از این پارچه مخصوص، می‌تواند بازیافت شده و در نتیجه، چوب مصرف شده، در یک زنجیره بسته مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین بنا بر آزمایش‌های انجام‌گرفته و برخلاف بسیاری از فرآیندهای بازیافت که موجب کاهش کیفیت خواهد شد، پارچه‌های بازیافت شده، دارای کیفیت بسیار بالاتری خواهند بود. تجاری‌سازی نهایی فناوری، تا پایان سال جاری با تأسیس کارخانه در مقیاس انبوه آغاز خواهد شد.

 

مرجع: «Fast Company»

 

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.