آخرین اخبار

طراحی و ساخت حافظه مقیاس اتمی با کارکرد ۱۰۰۰ برابری هارددیسک‌های فعلی

طراحی و ساخت حافظه مقیاس اتمی با کارکرد ۱۰۰۰ برابری هارددیسک‌های فعلی

دانشمندان دانشگاه آلبرتا در کانادا، موفق به ساخت متراکم‌ترین حافظه حالت جامد شده‌اند که قابلیت‌های آن بیش از ۱۰۰۰ برابر هارددیسک‌های فعلی است. این کشف نوآورانه که مبتنی بر حافظه‌های تجدیدپذیر در مقیاس اتمی توسعه یافته است، امکان ایجاد حافظه‌های کوچک، پایدار و متراکم را در مقیاس‌های اتمی فراهم می‌نماید.

بنا بر گزارش «Nanowerk»، نیازهای روزافزون اطلاعاتی در جامعه امروز، موجب شده است تا تجهیزات مرتبط با ذخیره‌سازی و انتقال داده‌های اطلاعاتی، به‌طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار گیرند. از سوی دیگر، نیاز به کارکرد مؤثرتر این تجهیزات، محققین را به خود جلب نموده است که تلاش‌های آن‌ها را می‌توان در این جمله کوتاه خلاصه نمود: «حافظه بیشتر، فضای کمتر». مجموعه تلاش‌ها، بیشتر معطوف به پیشرفت‌های صورت گرفته در حوزه نانو فناوری مقیاس اتمی بوده است و کشف جدید نیز در همین راستا است. «روشان آشل» دانشجوی دکترا در دانشکده فیزیک دانشگاه آلبرتا، در این زمینه می‌افزاید: «با فناوری جدید، شما می‌توانید تمامی ۴۵ میلیون آهنگ «iTones» را در سطحی برابر با یک‌چهارم فضای هارددیسک ذخیره نمایید. این چیزی است که پنج سال پیش اصلاً قابل تصور نبود.»

گفتنی است، یکی از ویژگی‌های هیجان‌انگیز حافظه جدید، قابلیت استفاده آن در شرایط واقعی و به دور از شرایط آزمایشگاهی است. به گفته آشل، آنچه اغلب در کسب‌وکارهای ساخت نانو مورد توجه قرار می‌گیرد، انتقال آن به مصرف‌کننده نهایی است که در مورد حافظه‌های مبتنی بر فناوری نانو، تاکنون امکان‌پذیر نبود. وی اظهار داشت: «تحقیقات قبلی در این زمینه، تنها در شرایط برودتی خاص انجام گرفته است، در حالی که حافظه‌های ما به‌راحتی در دمای اتاق و بالاتر از آن نیز کار می‌نماید.»

گفتنی است، آشل با همکاری «رابرت ولکو» از اساتید پیشگام در زمینه فیزیک مقیاس اتمی، موفق به توسعه حافظه جدید شده است. ولکو یک شرکت اسپین‌آف تحت عنوان کوانتوم سیلیکون «Quantum Silicon» راه‌اندازی نموده است که به‌طور جدی بر روی تجاری‌سازی ساخت مقیاس اتمی و به‌کارگیری آن در حوزه‌های مختلف فناوری، فعالیت می‌نماید. ولکو معتقد است که توسعه‌های آتی فناوری جدید، می‌تواند آخرین قطعه از پازل ساخت در مقیاس اتمی و تبدیل آن به یک واقعیت تجاری در آینده نزدیک باشد.

 

مرجع: «Nanowerk»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.