آخرین اخبار

بهبود ۳ تا ۵ برابری عملکرد باتری خودروهای الکتریکی با استفاده از نانو فناوری

بهبود ۳ تا ۵ برابری عملکرد باتری خودروهای الکتریکی با استفاده از نانو فناوری

تحقیقات جدید صورت گرفته در حوزه نانو فناوری، می‌تواند منجر به پیشرفت‌های گسترده در بهبود ظرفیت باتری‌های خودروهای الکتریکی «EV» شود. توسعه‌های جدید در فناوری باتری، بهبود 3 تا 5 برابری عملکرد باتری در خودروهای الکتریکی را به همراه داشته که تحولی بزرگ در این صنعت محسوب می‌شود. این دستاورد، توسط محققین نروژی در مؤسسه فناوری انرژی این کشور حاصل شده است و با استفاده از فناوری جدید، می‌توان یک وسیله نقلیه الکتریکی مدرن را تنها با یک بار شارژ باتری، بیش از 1000 کیلومتر (621 مایل) به پیش راند.

بنا بر گزارش «Tech Spot»، محدودیت‌های مرتبط با ظرفیت باتری، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مشکلات و چالش‌های روز خودروهای برقی مطرح است. خودروهای تسلا، نیاز به شارژ باتری پس از طی مسیر تقریبی 150 مایلی دارند و همین امر موجب شده است تا استفاده از این خودروها در مقایسه با طیف وسیع خودروهای سوخت فسیلی، با محدودیت‌هایی روبرو شود. پیشرفت فناورانه جدید برای بهبود کارایی باتری، در نانو فناوری و سیلیکون‌ها نهفته است. سازندگان باتری اذعان دارند که سیلیکون در مقایسه با گرافیت، قابلت شارژ بیشتری دارد که البته با توجه به موانع تکنولوژیکی، تاکنون موفق به تولید یک باتری که مواد تشکیل‌دهنده آن عمدتاً سیلیکون باشد، نشده بودند. چالش اصلی در این زمینه، تجزیه سریع و از بین رفتن باتری در مدت‌زمان بسیار کوتاه است که به نظر می‌رسد در فناوری جدید، با بهره گرفتن از نانوفناوری و استفاده از مواد مهندسی با میکروساختارهای خاصی که ذاتاً قابلیت تجزیه ندارند، راهی برای رفع آن پیدا شده است.

نکته جالب‌توجه این‌که یافته‌های تحقیق به خودروهای برقی محدود نمی‌شود و طیف وسیعی از کاربردها در انواع لپ‌تاپ، گوشی‌های هوشمند و تبلت را در بر می‌گیرد. البته این امر منوط به کارکرد قابل‌اعتماد و ایمن فناوری در مدت‌زمان نسبتاً طولانی در سال‌های آتی است. گفتنی است، محققین پس از آزمون‌های موفق فناوری در افزایش قابلیت شارژ باتری، به دنبال تست باتری در محیط‌های صنعتی، ثبت پتنت‌های مربوطه برای حفاظت از فناوری و راهی برای تجاری‌سازی موفق و عرضه محصول نهایی به بازار هستند.

 

مرجع: «Tech Spot»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.