آخرین اخبار

طرح جدید دولت بنگلادش برای استفاده از فناوری نانو در کشاورزی

طرح جدید دولت بنگلادش برای استفاده از فناوری نانو در کشاورزی

دولت بنگلادش با تأکید بر نقش نانو فناوری در افزایش تولیدات کشاورزی، سیاست جدیدی در این حوزه اتخاذ نموده است که شامل تشویق تحقیقات در زمینه فناوری نانو و کاربرد آن در صنایع غذایی و کشاورزی است. طرح پیشنهادی، در نشست اخیر کابینه دولت به رهبری شیخ حسینا مطرح و مورد تأیید حاضرین قرار گرفت.

بنا بر گزارش روزنامه اینترنتی«bdnews24»، محمد شفیع از وزرای کابینه با اشاره به این‌که طرح جدید بر پایه طرح مصوب سال 2013 میلادی تدوین شده است، افزود: «استفاده از نانو فناوری به‌عنوان یک موضوع و اولویت پژوهشی در این طرح گنجانده شده است. با استفاده از این فناوری، می‌توان به موفقیت‌های قابل‌توجهی در زمینه‌های مختلف از جمله پزشکی، الکترونیک و سایر حوزه‌های فناورانه دست یافت.»

در طرح یادشده، پیشنهادات اصلی برای ترویج و به‌کارگیری نانو فناوری در کشاورزی، به شرح زیر است:

1. استفاده از فناوری نانو برای جلوگیری شیوع بیماری و از بین رفتن محصولات در مراحل اولیه کشت، از طریق روش‌هایی از قبیل تعیین نیازهای تغذیه‌ای و تقویت روش تحویل مواد لازم؛

2. استفاده از سنسورهای نانویی برای بررسی کیفیت زمین و افزایش تولید؛

3. استفاده از فناوری نانو با هدف شناسایی و تصفیه فلزات سنگین در کشاورزی و بهبود مهارت‌های استفاده و توسعه انواع کود و سموم دفع آفات.

گفتنی است، علاوه بر نقش نانو فناوری در صنایع غذایی و کشاورزی، اثرات این فناوری بر محیط‌زیست نیز از دیگر محورهای مورد توجه در طرح دولت محسوب می‌شود.

 

مرجع: «bdnews24»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.