آخرین اخبار

ارائه سیستم یادگیرنده برای بهبود فناوری هدایت خودکار خودرو توسط استارت‌آپ «Wayve»

ارائه سیستم یادگیرنده برای بهبود فناوری هدایت خودکار خودرو توسط استارت‌آپ «Wayve»

محققین شرکت استارت‌آپی «Wayve»، موفق به توسعه نوع خاصی از شبکه عصبی شده‌اند که می‌تواند در بازه زمانی ۱۵ تا ۲۰ دقیقه، نحوه هدایت خودرو را تنها با استفاده از یک کامپیوتر و یک دوربین یاد بگیرد. این استارت‌آپ که توسط تعدادی از اعضای بخش مهندسی دانشگاه کمبریج راه‌اندازی شده است، اولین خودروهای هدایت خودکار را که به‌طور کامل بر یادگیری هوشمند تکیه می‌نمایند، طراحی و تولید خواهد کرد.

بنا بر گزارش «The Next Web»، فناوری هدایت خودکار وسایط نقلیه، یکی از روندهای غالب توسعه فناوری در سال‌های آینده به شمار می‌رود و بسیاری از شرکت‌های مشهور نظیر وایمو (وابسته به گوگل)، اوبر و فورد، در این حوزه فعال هستند. تفاوت کلیدی استارت‌آپ «ویو» و شرکت‌هایی مانند وایمو، در استراتژی توسعه فناوری است؛ به‌طوری که وایمو متمرکز بر استفاده از انواع سنسورها و توسعه سخت‌افزارهای سفارشی هدایت خودکار بوده و در مقابل، «ویو» در پی توسعه یک سیستم هوشمند یادگیرنده برای هدایت بهینه خودرو است. همین امر، موجب می‌شود تا سیستم خودکار رانندگی «AI Powering Wayve»، با استفاده از یک شبکه عصبی چهار لایه و اجرای تمامی پردازش‌ها بر روی یک پردازنده گرافیکی داخلی انجام شده و نیازی به اتصال به ابر داده‌ها و یا نقشه‌های از پیش بارگذاری شده ندارد.

یک خودرو هدایت خودکار را در نظر بگیرید که در ابتدای امر تنها ۹۵ درصد از توانمندی‌های انسانی برای راندن آن را در اختیار دارد. این سیستم، می‌تواند چراغ‌های راهنمایی و تقاطع‌ها را تشخیص داده و مسیرهای ساده را طی نماید. با گذشت یک روز از به‌کارگیری سیستم فوق و بهبود ناشی از یادگیری، سیستم می‌تواند توانمندی‌های خود را یک درصد افزایش دهد و پس از یک هفته، به ۹۸ درصد برساند. همچنین پس از یک ماه، به ۹۹ درصد کیفیت رانندگی انسانی رسیده و حتی ممکن است در درازمدت و با بهره‌مندی از بازخوردهای رانندگی ایمن، به کیفیتی فراتر از آن نیز برسد. لازم به ذکر است، ایده به‌کارگیری هوش مصنوعی برای بهبود سیستم‌های یادگیرنده در فناوری هدایت خودکار وسایط نقلیه، می‌تواند ضربه‌ای جدی به توسعه‌های سخت‌افزاری صورت گرفته وارد نموده و مسیر تکامل این حوزه از فناوری را به‌کلی عوض نماید.

 

مرجع: «The Next Web»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.