آخرین اخبار

به‌کارگیری کاتالیست‌های نانویی برای پاکسازی و باکتری زدایی فضای داخلی مترو پکن

به‌کارگیری کاتالیست‌های نانویی برای پاکسازی و باکتری زدایی فضای داخلی مترو پکن

امروزه نانو فناوری به‌طور گسترده‌ای در صنایع و زندگی روزمره انسان‌ها بکار می‌رود. یکی از کاربردهای این فناوری، جلوگیری از رشد و نمو باکتری‌ها و خواص پاک‌کنندگی آن‌ها است که این بار مورد توجه دولت پکن قرار گرفته است. مترو پکن که اخیراً در پی کاهش سطح باکتری‌ها در متروهای این شهر و رفع بوی بد موجود در آن است، از نانو فناوری برای دستیابی به این هدف استفاده خواهد کرد.

بنا بر گزارش «thatsmags»، طرح پاکسازی مترو پکن از خط ششم که از مراکز تجاری مرکزی شهر عبور می‌نماید، آغاز خواهد شد. این خط، شامل ۲۶ ایستگاه بوده و روزانه یک میلیون نفر از طریق آن تردد می‌نمایند. «لیو چانگ» معاونت ارشد مترو پکن، با تأکید بر استفاده از فتوکاتالیست‌های نانویی اظهار داشت: «این طرح، در خط ششم مترو پکن در حال آغاز شدن است و کارکنان با استفاده از فتوکاتالیست‌های نانویی بر روی سقف، صندلی‌ها، پنجره و دستشویی، سعی در باکتری‌زدایی و مهار آلودگی‌های ناشی از آن‌ها هستند». زمان‌بندی طرح با توجه به افزایش دما در فصل تابستان و ترافیک سرسام‌آور پکن، منطقی به نظر رسیده و برآورد می‌شود که استفاده از این فتوکاتالیست‌ها در تمامی خط ۶ مترو بیش از ۳ ماه به طول بیانجامد. مقامات پکن، قصد دارند تا این طرح را در دیگر خطوط مترو نیز پیاده‌سازی نمایند.

گفتنی است، فتوکاتالیست‌های یادشده که به‌صورت مصنوعی تولید شده و رفتار همتایان طبیعی خود در فرآیند گیاهی تبدیل «CO2» به «O2» را ایفا می‌نمایند، هیچ رنگی و بویی نداشته و قابلیت تجزیه فرمالدئید و تولوئن را که هر دو با بیماری سرطان می‌توانند ارتباط داشته باشند، دارا هستند. با توجه به گزارش‌های اخیر پیرامون آلودگی‌های مترو پکن و نقش آن در افزایش ابتلا به سرطان، به‌کارگیری فتوکاتالیست‌های نانویی با قابلیت از بین بردن 80 درصدی باکتری‌ها، می‌تواند بسیار مهم تلقی شود.  

 

مرجع: «thatsmags»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.