آخرین اخبار

بهینه‌سازی و کنترل زنجیره تأمین و توزیع شیر توسط یک استارت‌آپ هندی

بهینه‌سازی و کنترل زنجیره تأمین و توزیع شیر توسط یک استارت‌آپ هندی

یکی از چالش‌های عظیمی که اقتصاد هند با آن مواجه است، فناوری و چگونگی به‌کارگیری آن در یک ساختار به‌شدت غیررسمی است. این امر، به‌ویژه در حوزه کشاورزی و دامداری حائز اهمیت است؛ جایی که مدرن‌سازی ساختار اقتصادی از طریق ورود فناوری، می‌تواند میلیون‌ها کارگر، کشاورز و شرکت‌های کوچک را تحت‌الشعاع خود قرار دهد. در این شرایط پر از عدم قطعیت، یک کارآفرین بلندپرواز هندی، اقدام به راه‌اندازی یک شرکت استارت‌آپی برای تولید و تأمین شیر نموده است که از شبکه‌های اجتماعی، اپلیکیشن‌های هوشمند تلفن همراه، اینترنت و تجزیه‌وتحلیل بزرگ‌داده‌ها «Big Data»، در مناطق روستایی استفاده می‌نماید. «میسرا» که پیشتر مدیر اجرایی شرکت «تاتا گروپ» به‌عنوان یکی از شرکت‌های بزرگ هند بوده است، به فعالیت در صنایع لبنی وارد شده و ایده نوعی محصول جدید را تحت عنوان «Milky Moo» مطرح نموده‌ است. شعار این استارت‌آپ، «شیر بدون نیاز به جوشاندن» است که می‌تواند مشکل بزرگ عدم اعتماد مردم به محصولات شیر را در هند رفع نماید.

بنا بر گزارش «Tech Economic Times»، هند دارای بزرگ‌ترین جمعیت گاوهای شیرده در جهان است و در حدود 300 میلیون گاو با تولید تقریبی سالیانه 165 میلیون تن شیر در اختیار دارد. مشکل اصلی در این است که این مجموعه عظیم، در بین کشاورزان روستایی بسیاری تقسیم شده و به‌طور متوسط تنها دو گاو در اختیار یک کشاورز معمولی قرار دارد. این در حالی است که در آمریکا به‌عنوان دومین تولیدکننده در سطح جهانی، سرانه هر مزرعه لبنی، برابر با 150 گاو است. از سوی دیگر، شیر تولیدی به طرق اولیه و بدون هیچ‌گونه زنجیره توزیع مشخص، به دست مصرف‌کننده می‌رسد و در نتیجه، کیفیت شیر در دسترس افراد، بسیار پایین می‌آید. همین عدم اعتماد مردم به کیفیت شیر توزیع‌شده، به‌عنوان کلید اصلی کسب‌وکار استارت‌آپ «Milk Mantra» به شمار می‌رود.

میسرا و همسرش به‌عنوان بنیان‌گذاران اولیه این استارت‌آپ، اعتقاد دارند که طبقه متوسط نوظهور در هند، به دنبال یک محصول باکیفیت و سالم هستند. آن‌ها سعی در جذب سرمایه‌گذار برای آغاز فعالیت‌های خود نموده و در این مسیر موفق به متقاعد نمودن 21 فرشته کسب‌وکار از انگلیس و هند شده‌اند که در مجموع، بیش از 1.5 میلیون دلار بر روی استارت‌آپ سرمایه‌گذاری نمودند. علاوه بر این، یک میلیون دلار از سوی یک صندوق سرمایه‌گذاری مخاطره پذیر و 2 میلیون دلار نیز از یک بانک هندی دریافت کرده و مراحل اولیه توسعه ایده از این طریق میسر شد. آن‌ها در گام بعدی توانستند 8 میلیون دلار از «Eight Roads Investment Advisors» به‌عنوان بازوی سرمایه‌گذاری «Fidelity» برای سرمایه‌گذاری‌های فاز بعدی دریافت نمایند و کار خود را به‌طور کامل توسعه دهند. آن‌ها شیر را از مناطق روستایی جمع‌آوری نموده و پس از حمل به مجموعه مراکز منطقه‌ای تعریف شده، به کارخانه پاستوریزاسیون و همگن‌سازی شیر منتقل می‌نمایند. به‌نوعی می‌توان نوآوری اصلی استارت‌آپ یاد شده را نظارت و کنترل زنجیره تأمین از طریق یک شبکه منحصربه‌فرد واسط در اقتصاد غیررسمی تولید شیر در هند دانست که آن‌ها را به بزرگ‌ترین تأمین‌کننده شیر در منطقه بدل نموده و یک همکاری پایدار و قدرتمند با دولت محلی را به همراه داشته است.

 

مرجع: «Tech Economic Times»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.