آخرین اخبار

همکاری تحقیقاتی محقق ایرانی با برنده جایزه نوبل فیزیک در سال ۲۰۱۰

همکاری تحقیقاتی محقق ایرانی با برنده جایزه نوبل فیزیک در سال ۲۰۱۰

دکتر «علی اسفندیار»، استادیار دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف، طی یک پروژه تحقیقاتی مشترک با برنده جایزه نوبل فیزیک سال 2010 میلادی، موفق به انتشار نتایج حاصل در برخی از معتبرترین مجلات علمی گردیده است. در این پروژه علمی، محققینی از اسپانیا و ژاپن نیز همکاری داشته‌اند.

بنا بر گزارش «ستاد ویژه توسعه فناوری نانو»، همکاری مشترک تحقیقاتی دانشمند برجسته ایرانی، دکتر «علی اسفندیار» و پروفسور «آندره گایم» محقق دانشگاه منچستر انگلستان، در زمینه شناسایی رفتار مولکولی در محدودیت‌های شدید فضایی بوده که می‌تواند شناختی نوین از مکانیسم‌های برهم‌کنشی در خازن و باتری فراهم نماید. دکتر اسفندیاری در رابطه با این دستاورد علمی اظهار داشت: «شناسایی رفتار دقیق مولکول‌های آب در فصل مشترک با الکترودها و یا در اثر محدودیت شدید فضایی، می‌تواند به سؤالات بسیاری در تعیین مکانیسم برهمکنش‌ها در خازن‌ها، باطری‌ها و حتی سلول‌های عصبی پاسخ دهد. پیش‌بینی تغییر ضریب دی‌الکتریک آب در فصل مشترک آن با سطح جامد و یا کانال‌های نانومتری، یکی از علایق پژوهشی محققین طی دهه‌های گذشته بوده است که البته تاکنون به دلیل دشواری در ساخت و اندازه‌گیری یک نمونه مناسب، شواهد تجربی برای تأیید یا تکذیب این نظریه وجود نداشت. در این طرح، ما با ساخت کانال‌هایی دوبعدی با ارتفاع یک تا چند صد نانومتر، توانستیم به‌صورت سیستماتیک تغییر ضریب دی‌الکتریک آب محدود شده بین دو کانال را اندازه بگیریم. این یافته، می‌تواند رهیافتی جدید برای تجزیه تحلیل الکترولیت‌ها و سیالات یونی دیگر در فصول مشترک سیال- جامد ارائه نماید».

گفتنی است، نتایج و تحلیل‌های مرتبط با این تحقیق در قالب دو مقاله با عناوین «Anomalously low dielectric constant of confined water» و «Ballistic molecular transport through two-dimensional channels» در ماه ژوئن سال جاری میلادی، به ترتیب در مجلات «science» با ضریب تأثیر 37 و «Nature» با ضریب تأثیر 40، به چاپ رسیده است.

  

مرجع: «ستاد ویژه توسعه فناوری نانو»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.