آخرین اخبار

استفاده از نانو فناوری برای فرآوری و تصفیه فاضلاب

استفاده از نانو فناوری برای فرآوری و تصفیه فاضلاب

تاکنون فکر کرده‌اید که چه میزان آب برای شستشوی یک خودرو مانند اتوبوس‌های حمل‌ونقل شهری نیاز است؟ در حدود 100 لیتر؛ حال این مقدار آب را برای بیش از 46 انبار شرکت «BMTC» (شرکتی هندی فعال در حوزه حمل‌ونقل) که به طور متوسط 100 تا 200 اتوبوس در آن نگهداری می‌شود، برآورد نمایید. شستشوی روزانه این تعداد خودرو، نیازمند بیش از 460 هزار لیتر آب است. «کیروبا دانیل» از فارغ‌التحصیلان انستیتو علوم هند «IISc»، موفق به توسعه یک روش مقرون به‌صرفه مبتنی بر فناوری نانو شده است که بر اساس آن، می‌توان آب‌های مورد استفاده در شستشوی روزانه را فرآوری نموده و مجدداً مورد استفاده قرار داد.

بنا بر گزارش «Economic Times»، دانیل که مطالعات پسا دکتری خود را در زمینه فیزیک کاربردی به پایان رسانیده است، بیش از دو سال بر روی توسعه و تجاری‌سازی روشی صنعتی و کم‌هزینه برای تصفیه آب متمرکز شده و در نهایت موفق به این کار شده است. وی استارت‌آپ خود را تحت عنوان «JK Nanosolutions» در بنگلور هند راه‌اندازی نموده و مدعی است، فناوری ابداعی در مقایسه با روش‌های فعلی که قادر به حذف روغن مخلوط در آب و برخی دیگر از پساب‌های صنعتی مانند کربنات سدیم نیستند، عملکردی بهتر دارد. وی اظهار داشت: «از طریق فناوری جدید ما، به چهار انبار شرکت کمک کردیم تا پس از شستشوی خودروهای موجود در انبار، آن را تصفیه نموده و سپس برای کارهای دیگر مورد استفاده قرار دهند.»

فناوری یادشده، مبتنی بر آب بوده و هیچ‌گونه افزودن مواد شیمیایی در آن انجام نمی‌گیرد. از ویژگی‌های بسیار مهم روش جدید، فضای مورد نیاز بسیار کم است که به دلیل انجام فرآیند فرآوری آب در یک مرحله و نیاز به تنها یک مخزن برای تصفیه پساب، امکان‌پذیر شده است. گفتنی است، دوز مورد نیاز نانو محلول تولیدشده، به کیفیت آب بستگی داشته و برای فاضلاب معمولی برابر با یک لیتر به ازای 1000 لیتر فاضلاب است. نانو محلول، موجب ته‌نشینی پساب شده و آب تصفیه‌شده در بالای آن قرار می‌گیرد که در ادامه، می‌توان آن را توسط یک پمپ از یک فیلتر ماسه‌ای گذراند تا مجدداً آماده استفاده شود. پساب‌های رسوب یافته نیز، برای تولید کود گیاهی قابل‌استفاده خواهند بود.

 

مرجع: «Economic Times»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.