آخرین اخبار

بازار رو به گسترش استفاده از فناوری نانو در باتری‌ها

بازار رو به گسترش استفاده از فناوری نانو در باتری‌ها

استفاده از فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر، به‌طور قابل‌توجهی وابسته به توسعه سیستم‌های ذخیره‌سازی کارآمد انرژی است. با ظهور مفهوم «Smart Grid» که نوعی شبکه برق هوشمند، شامل شبکه‌های خطوط انتقال، ترانسفورماتورها و ... بوده که با استفاده از تجهیزات و فناوری‌های دیجیتال و کامپیوتری مدیریت می‌شود، نانو فناوری به‌عنوان یک ابزار قدرتمند قابل‌حمل مطرح شده است. یک باتری نانویی که قابلیت ذخیره‌سازی انرژی کافی را در خود داشته و می‌تواند انرژی مورد نیاز یک خودرو الکتریکی را برای طی مسیر صدها کیلومتری تأمین نماید، نویدبخش حمل‌ونقل الکترونیکی در آینده است.

بنا بر گزارش «True Industry News»، نانو فناوری سهمی قابل‌توجه در سیستم‌های ذخیره‌سازی کارآمد انرژی دارد. باتری‌های نانویی در پروژه‌ها و کاربردهای مختلف، نظیر وسایط نقلیه الکتریکی، لپ‌تاپ‌ها و تأمین‌کننده‌های انرژی پشتیبان در مصارف صنعتی  به جای باتری‌های سنتی استفاده می‌شوند. به‌کارگیری فناوری نانو در تولید باتری، مزایای متعددی به همراه دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کاهش احتمال آتش گرفتن باتری (به دلیل استفاده از مواد الکترودی با قابلیت اشتعال کمتر)، کاهش زمان شارژ و افزایش سطح دسترسی به باتری اشاره نمود. کاهش وزن باتری و افزایش طول عمر مفید آن، از مزیت‌های دیگر باتری‌های نانویی است که با پوشش سطوح الکترود از طریق نانو ذرات حاصل می‌شود.

پذیرش نانو فناوری از سوی صنعت باتری، تجاری‌سازی فناوری در باتری‌های لیتیومی، افزایش تقاضا برای وسایط نقلیه الکتریکی، روند افزایشی استفاده از باتری‌های نانویی در ابزارهای قابل‌حمل و الکترونیکی مصرفی نظیر لپ‌تاپ‌ها، تلفن‌های همراه و ... و نیز به‌کارگیری نانولوله‌های کربنی در باتری‌ها برای افزایش کارایی، از مهم‌ترین عوامل رشد بازار نانو باتری‌ها به شمار می‌رود که البته برخی موارد مانند افزایش قیمت‌های جهانی، کاهش رشد اقتصادی و رقابت فناوری، موجب بروز محدودیت‌هایی در رشد بازار شده است.

گفتنی است، شرکت‌های «Front Edge Technology»، «3M Company»، «mPhase Technologies»، «Evonik Industries AG»، سونی و توشیبا، از بازیگران کلیدی  فعال در بازار جهانی نانو باتری هستند.

  

مرجع: «True Industry News»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.