آخرین اخبار

استفاده از یک پوشش نانوساختار برای پنهان شدن از دوربین‌های مادون قرمز

استفاده از یک پوشش نانوساختار برای پنهان شدن از دوربین‌های مادون قرمز

دوربین‌های مادون قرمز، نوعی ابزار تشخیص اشیاء با استفاده از حسگرهای گرمایی هستند که در شب و حتی مه سنگین، قابلیت ردیابی اهداف از طریق آن وجود دارد. محققین موفق به تولید نوعی نانو پوشش جدید شده‌اند که پنهان شدن از این فناوری تشخیص اشیاء را بسیار ساده‌تر از گذشته خواهد کرد. استفاده از پوشش جدید، عملاً امکان نامرئی شدن افراد را در مقابل دوربین‌های مادون قرمز فراهم می‌آورد.

بنا بر گزارش «Nanowerk»، پوشش نانویی ارائه‌شده، کمتر از یک میلی‌متر ضخامت داشته و می‌تواند بیش از 94 درصد از نور مادون قرمز را در بر گیرد. این امر، بدین معنا است که اجسام گرم تحت این پوشش، تقریباً به‌طور کامل از سوی آشکارسازهای مادون قرمز قابل مشاهده نخواهند بود. «هینگوری جیانگ» از اساتید مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه ویسکانسین، با تأکید بر مزایای پوشش جدید اظهار داشت: «آنچه به‌عنوان نتیجه نهایی تحقیقات ارائه شده است، صفحه‌ای بسیار نازک است که پیشرفت چشمگیری در مقایسه با فناوری‌های فعلی پوشش دهنده گرما به حساب می‌آید. مزیت اصلی فناوری جدید، وزن کم، هزینه پایین و سهولت در استفاده از آن است.»

نوآوری جیانگ و همکارانش، استفاده از نوعی ماده به نام سیلیکون سیاه است که معمولاً به سلول‌های خورشیدی متصل می‌شوند. این ماده، شامل میلیون‌ها سوزن میکروسکوپی به نام نانوسیم است که نور ورودی را در یک فضای محصور، رو به جلو و عقب بازتاب داده و اجازه انعکاس به آن نمی‌دهد. تیم تحقیق، همچنین از ذرات بسیار کوچک نقره استفاده نموده‌اند تا نانوسیم‌ها به یک لایه نازک از سیلیکون جامد بدل شود. ترکیب نانوسیم‌ها و ذرات نقره، به جذب هر چه بهتر نور مادون قرمز کمک می‌نماید.  

 

مرجع: «Science Daily»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.