آخرین اخبار

استفاده از نانو فناوری برای درمان آلزایمر

استفاده از نانو فناوری برای درمان آلزایمر

محققین دانشگاه بین المللی فلوریدا «FIU»، در حال مطالعه و توسعه رویکرد درمانی جدیدی هستند که در آن با استفاده از فناوری نانو، می‌توان التهابات مغزی را تا حد زیادی کاهش داد. این راهکار درمانی، در مبارزه با پیشرفت بیماری آلزایمر کاربرد خواهد داشت. بیماری آلزایمر «AD»، یکی از شایع‌ترین شکل‌های کاهش قابلیت‌های مغزی است که عوارض فراوان و ویرانگری را نه فقط به بیمار که بر خانواده وی نیز وارد می‌نماید. داروهای فعلی آلزایمر، تنها به درمان علائم ناشی از این بیماری کمک می‌نمایند و قادر به رفع علت و ریشه‌های بروز بیماری نیستند. «ماداوان نیر»، معاون تحقیقات زیست پزشکی و نانو فناوری دانشکده پزشکی «Herbert Wertheim»، در این زمینه اظهار داشت: «داروهای موجود در بازار، بر انتقال‌دهنده‌های عصبی مغز تأثیر می‌گذارند، با این حال، التهابات مغزی در بیماران مبتلا به آلزایمر، هنوز هم مشاهده می‌شود و به نظر می‌رسد که این التهابات، یک علت اصلی برای بروز بیماری است.»

بنا بر آمار انجمن آلزایمر، بیش از 5 میلیون آمریکایی با عوارض ناشی از این بیماری دست به گریبان هستند و هر 66 ثانیه نیز، یک نفر بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود. آلزایمر، ششمین عامل مرگ‌ومیر در آمریکا به شمار می‌رود و تلفات آن، بیش از سرطان سینه و پروستات است. تمامی این موارد، نشان می‌دهد که توسعه روش‌های درمانی کارآ جهت توقف و جلوگیری از ابتلا به آلزایمر، تا چه میزان می‌تواند به افراد کمک نماید.

نیر و همکاران وی، با هدف قرار دادن سلول‌های مغزی با نام «Microglia» و استفاده از سیستم‌های پتنت شده «FIU» (سیستم نانو ذرات مغناطیسی الکتریکی) برای تحویل دارویی، دو داروی ضدالتهاب «CRID3» و «Withaferin A» را به سلول‌های یادشده می‌رسانند. نیر می‌گوید: «ما امیدواریم تا این فرآیند بتواند پاسخ‌های التهابی را در میکروگلیا مهار نموده و به بهبود عملکرد شناختی بیماران مبتلا به آلزایمر کمک نماید.»

گفتنی است، تحقیقات برای توسعه درمان دارویی جدید، با کمک 224643 دلاری اداره بهداشت و درمان فلوریدا انجام گرفته و امیدواری برای درمان کامل این بیماری در آینده را افزایش داده است.

 

مرجع: «scienceblog»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.