آخرین اخبار

سنسورهای نوری نانو ساختار برای تشخیص ویژگی‌های خاص مولکولی

سنسورهای نوری نانو ساختار برای تشخیص ویژگی‌های خاص مولکولی

گروهی از محققین دانشگاه مرکزی فلوریدا، موفق به طراحی نوعی سنسور نوری نانو ساختار شده‌اند که برای نخستین بار می‌تواند پیچیدگی‌های فضایی مولکولی که تعیین کننده ویژگی‌های زیست‌شیمیایی آن است را مشخص نماید. شناسایی پیچیدگی‌های فضایی مولکولی که اصطلاحاً «Molecular Chirality[g1] » نامیده می‌شود، برای توسعه داروهای جدید بسیار ضروری است.

تصور نمایید که مولکول‌ها نیز مانند انسان‌ها دارای دست باشند؛ فرد می‌تواند با استفاده از دست‌های خود بسیاری از کارها را انجام دهد، بدون آن‌که لزوماً دست راست یا دست چپ مورد استفاده قرار گیرد؛ با این حال، مثلاً زمان نوشتن مهم است که شما راست‌دست هستید و یا چپ‌دست. به نظر می‌رسد، در مولکول‌ها نیز این امر صادق است. محققین تلاش کرده‌اند تا تعیین نمایند که آیا مولکول‌ها راست‌دست و یا چپ‌دست هستند!

بنا بر گزارش «Science Daily»، دکتر «دباشیز چاندا» و دانشجویانش در مرکز علوم نانو دانشگاه فلوریدا، روشی منحصربه‌فرد برای انجام این کار یافته‌اند. آن‌ها از تعامل بین نور و یک نانو ساختار خاص طراحی شده، نوعی میدان نوری قوی‌تر ایجاد نموده‌اند که اصطلاحاً سوپرچیرال نامیده می‌شود. این نانو ساختار، دو نور متقابل (راست و چپ) بنا بر تقاضا ایجاد نموده که به محققین اجازه می‌دهد تا دست‌های کوچک مولکولی را مشاهده نمایند.

شناسایی چیرال «Chiral» در صنعت دارویی و توسعه داروهای جدید بسیار مهم است. از این طریق می‌توان مشخصه‌های دارویی مناسب که سمت مقابل آن، می‌تواند سمی بودن آن و یا برخی عوارض جانبی را موجب شود، شناسایی و تحت کنترل در آورد. حتی شناسایی ویژگی‌های خاص مولکولی، موجب یافتن مکان بهینه برای دریافت دارو از سوی بدن می‌گردد. دکتر چاندا با تأکید بر حساسیت چهار برابری روش تشخیص مولکولی جدید در مقایسه با روش‌های معمول اظهار داشت: «حسگر نوری که مبتنی بر فناوری نانو ساخته شده است، کم‌هزینه بوده و می‌تواند در فرآیند توسعه دارویی و تعیین سازگاری پروتئینی مورد استفاده قرار گیرد.»

 

مرجع: «Science Daily»

 

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.