آخرین اخبار

استفاده ارتش آمریکا از نانو ذرات آلومینیوم برای افزایش کارایی مواد منفجره

استفاده ارتش آمریکا از نانو ذرات آلومینیوم برای افزایش کارایی مواد منفجره

محققین ارتش آمریکا موفق به اثبات یک پیش‌بینی قدیمی، مبنی بر افزایش قابل‌توجه قدرت انفجار از طریق مخلوط نمودن «TNT» و نانو ذرات آلومینیوم شدند. انتظار می‌رود که این کشف مهم، موجب افزایش قدرت آتش نیروی نظامی آمریکا در نبردها شود. محققین آزمایشگاه تحقیقاتی ارتش آمریکا با همکاری دانشگاه فناوری تگزاس، با افزودن نانو ذرات جدید آلومینیومی، که در آن پوسته اکسید شده اطراف با نوعی نمک اکسیدکننده تحت عنوان «AIH» جایگزین شده است، توانستند سرعت انفجار «TNT» را تا ۳۰ درصد افزایش دهند. ساختار نانو ذرات آلومینیوم با پوشش «AIH»، برای نخستین بار از سوی دکتر «چی چین وو»، از طریق میکروسکوپی الکترونی عبوری «TEM» نشان داده شده است. وی در این زمینه اظهار داشت: «این تحقیق، می‌تواند انقلابی بزرگ در کاربردهای بالقوه آلومینیوم و دیگر نانو ذرات فلزی در فرمولاسیون‌های انفجاری ایجاد نماید که محدوده و قدرت سیستم‌های انفجاری تسلیحات ارتشی را ارتقاء خواهد داد. این امر، یک هدف کلیدی برای اولویت‌های مدرن‌سازی ارتش، تحت عنوان «Long Range Precision Fires» است.»

دکتر «جنیفر گاتفرید» از دیگر اعضای تیم تحقیق نیز با تأکید بر این نکته که افزایش کارایی مواد منفجره از طریق نانو ذرات آلومینیومی برای نخستین بار است که صورت می‌پذیرد، افزود: «ما معتقدیم که نتایج این تحقیق، می‌تواند کاربردهای فراوانی در توسعه تجهیزات نظامی داشته باشد.»

پیش از این پیش‌بینی شده بود که نانو ذرات آلومینیوم، به دلیل انرژی بالا و قابلیت سوختن سریع، می‌توانند نقشی کلیدی در افزایش کارایی مواد منفجره و سوختی داشته باشند. سطح نانو ذرات آلومینیومی به‌طور طبیعی در هوا اکسید شده و یک پوسته ضخیم در اطراف آن ایجاد می‌شود. این پوسته که بیش از ۲۰ درصد از وزن را به خود اختصاص می‌دهد، نه تنها موجب کاهش میزان انرژی نانو ذرات از طریق کاهش میزان آلومینیوم فعال می‌شود، سرعت آزادسازی انرژی را نیز کم می‌کند. در همین راستا، به منظور رفع این مشکل، جایگزینی پوسته اکسیدی در دستور کار قرار گرفته که نوآوری اصلی تحقیق به‌ حساب می‌آید.

گفتنی است، انتشار دو مقاله در ژورنال‌های علمی معتبر در سال گذشته میلادی موجب جلب توجه آزمایشگاه تحقیقاتی ارتش به این پروژه و توسعه و تجاری‌سازی آن شده است.

 

مرجع: «R&D Magazine»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.