آخرین اخبار

استفاده از پلتفرم نانویی دارورسانی برای افزایش بازده محصولات کشاورزی

استفاده از پلتفرم نانویی دارورسانی برای افزایش بازده محصولات کشاورزی

محققین با استفاده از یک پلتفرم حمل در گیاهان که پیش‌تر برای تحویل دارویی هدفمند مورد استفاده قرار گرفته است، موفق به افزایش نفوذ مواد مغذی از یک درصد به 33 درصد شده‌اند. این فناوری، می‌تواند افزایش قابل‌توجهی در عملکرد فرآیندهای کشاورزی و بازده محصول نهایی ایجاد نماید.

بنا به گفته پروفسور «شرودر» مدیر آزمایشگاه تحویل دارویی و فناوری‌های پزشکی، روند افزایشی جمعیت در جهان، نیازمند فناوری‌های کارآمد در کشاورزی است تا غذای سالم و بیشتری تولید نموده و آسیب‌های محیطی آن نیز کمتر شود. در واقع، هدف از به‌کارگیری فناوری نانو در حوزه کشاورزی، افزایش میزان جذب مواد مغذی به گیاه با هدف تولید محصول بیشتر و در عین حال، کاهش آسیب‌های زیست‌محیطی ناشی از مصرف بی‌رویه مواد شیمیایی به‌ویژه انواع آفت‌کش‌ها است.

در فناوری جدید، از لیپوزوم‌های آزمایشگاهی برای بارگیری و حمل مواد مغذی استفاده می‌شود که مهم‌ترین ویژگی آن‌ها، پایداری در محیط آبی گیاه و نفوذ به سلول‌ها است. با توجه به قابلیت آنالیز لیپوزوم‌ها توسط محققین، می‌توان نحوه و زمان مناسب تحویل مواد غذایی به گیاه را تعیین نمود، به طوری که مواد غذایی دقیقاً در ریشه و برگ گیاه آزاد شوند. مکانیسم تجزیه لیپوزوم‌ها در محیط اسیدی و یا با استفاده از یک سیگنال خارجی مانند امواج نوری و یا گرما رخ می‌دهد. ویژگی مهم دیگر مولکول‌های حاوی ذرات، این است که از گیاه سویا مشتق شده و به همین دلیل برای مصارف انسانی و حیوانی هیچ مشکلی ایجاد نمی‌نماید.

برای آزمایش فناوری جدید، محققین از لیپوزوم‌های 100 نانومتری برای تهیه مواد مغذی آهن و منیزیم در گیاه گوجه‌فرنگی استفاده نمودند. این محلول بر روی برگ گیاه اسپری شده و از طریق جذب، به سایر اجزاء، از جمله ریشه گیاه می‌رسد. زمان تجزیه نیز طوری تنظیم شده بود که پس از رسیدن به ریشه اتفاق بیافتد. پرفسور شرودر معتقد است، فناوری جدید می‌تواند کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی را با تغییر و تحول بزرگی مواجه سازد.

 

مرجع: «Nanowerk»

http://nanomatch.ir/

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.