آخرین اخبار

سم‌زدایی و از بین بردن باکتری‌های خون توسط نانو ربات

سم‌زدایی و از بین بردن باکتری‌های خون توسط نانو ربات

مهندسین دانشگاه سان دیگو کالیفرنیا، موفق به توسعه نوعی ربات بسیار کوچک شده‌اند که می‌تواند در خون شناور شده و باکتری‌های مزاحم و سموم ناشی از آن‌ها را از بین ببرد. ایده استفاده از نانو ربات‌ها که در این پژوهش معرفی شده‌اند، راهی ایمن و کارآمد برای سم‌زدایی و رفع آلودگی از مایعات بیولوژیک است. این پژوهش جالب‌توجه که نتایج آن در 30 می سال جاری میلادی در «Science Robotics» انتشار یافته است، ترکیبی از فناوری‌های پیشگام نانو ربات‌های آلتراسونیک و پوشش نانو ذرات را بکار گرفته است که به ترتیب توسط «جوزف وانگ» و «ژانگفنگ ژانگ» توسعه یافته‌اند.

بنا بر گزارش «phys»، نانو ربات‌های ابداعی با پوشش نانوسیم‌های طلایی و با ترکیبی از غشای پلاکتی و گلبول‌های قرمز ساخته شده‌اند. این پوشش غشایی سلولی، اجازه می‌دهد تا نانو ربات‌ها بتوانند وظایف دو سلول مختلف را به‌طور هم‌زمان انجام دهند. به عبارت دیگر، پلاکت‌ها اقدام به محصور نمودن پاتوژن‌هایی مانند باکتری «MRSA» نموده و در سوی مقابل، گلبول‌های قرمز نیز کار جذب و خنثی‌سازی سموم تولید شده توسط این باکتری‌ها را بر عهده دارند. پوشش طلا در این نانو ربات‌ها نیز آن‌ها را قادر می‌سازد تا بدون نیاز به هیچ‌گونه سوخت شیمیایی، بتوانند در محیط شنا نموده و عملیات سم‌زدایی را تسریع بخشند. ابعاد نانو ربات‌ها در حدود 25 بار کوچکتر از قطر موی انسان است و می‌توانند با سرعت 35 میکرومتر در ثانیه، در خون حرکت نمایند. مقایسه نمونه‌های خون آلوده به باکتری «MRSA» و سموم ناشی از آن، نشان می‌دهد که استفاده از نانو ربات‌های مذکور، می‌تواند میزان سموم را به کمتر از یک سوم تقلیل دهد.

گفتنی است، تحقیقات انجام‌گرفته هنوز در مراحل اولیه قرار دارد و هدف نهایی تیم تحقیق، نه‌فقط رفع باکتری‌های «MRSA» که استفاده از نانو ربات‌ها برای سم‌زدایی هر نوع مایعات بیولوژیکی است. فاز بعدی تحقیق، شامل آزمایش کارایی نانو ربات‌ها در حیوانات زنده خواهد بود.

 

مرجع: «phys»

http://nanomatch.ir/

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.