آخرین اخبار

دریافت جایزه یک میلیون یورویی برای توسعه فناوری ساخت لایه‌های بسیار نازک

دریافت جایزه یک میلیون یورویی برای توسعه فناوری ساخت لایه‌های بسیار نازک

تومو سانتولا «Tuomo Suntola» فیزیکدان 74 ساله فنلاندی، موفق به کسب جایزه «Millennium Technology Prize» برای فناوری پیشگام کاهش اندازه دستگاه‌های پیچیده شد. ارزش این جایزه که از سوی آکادمی فناوری فنلاند اهدا می‌شود، برابر با یک میلیون یورو است. نوآوری ابداعی از سوی سانتولا، نوعی فناوری نانومقیاس است که برای ساخت لایه‌های بسیار نازک از مواد استفاده شده و در طیف وسیعی از صنایع از جمله رایانه، گوشی‌های هوشمند، ریزپردازنده‌ها و دستگاه‌های حافظه دیجیتال استفاده می‌شود و امکان عملکرد بالا در اندازه‌های کوچک را فراهم می‌آورد.

بنا بر گزارش وب‌سایت «phys»، سانتولا در سال 1974 میلادی این فناوری را توسعه داد که در کاربردهای اولیه آن، نمایشگرهای بزرگ بیمارستانی، با صفحات نمایش تخت و الکترولومینسنت (شب‌تاب) جایگزین شد. پیشرفت جهانی فناوری در دهه 1990 میلادی در صنعت نیمه‌هادی‌ها آغاز شد که برای تولید لایه‌های بسیار نازک مواد برای انواع دستگاه‌های دارای فناوری پیشرفته بکار گرفته شد. سانتولا در این زمینه اظهار داشت: «فناوری مذکور، امکان افزایش چگالی اجزا را به میزان قابل‌توجهی فراهم می‌سازد. بدون این فناوری، ظرفیت‌های فعلی در گوشی‌های هوشمند یا کامپیوترها امکان‌پذیر نیست.»

سانتولا بدون هیچ‌گونه زمینه خانوادگی و با توجه به علاقه فراوانی که از نوجوانی به رشته فیزیک داشت، تحصیلات خود را در رشته فیزیک الکترونیک دانشگاه فناوری هلسینکی تا مقطع دکتری ادامه داد. وی که از اختراع خود با توجه به انقضای پتنت‌های به ثبت رسیده، سود مالی چندانی نبرده است، دریافت جایزه یادشده را به‌عنوان یک فرصت بی‌نظیر برای الهام بخشیدن به جوانان در زمینه نوآوری توصیف می‌کند.

گفتنی است، ارائه جایزه «Millennium Technology Prize»، در سال 2004 میلادی راه‌اندازی شده و بر نوآوری‌هایی که کاربردی عملی داشته و کیفیت زندگی مردم را بهبود می‌بخشند، متمرکز است. هدف از این جایزه که به‌نوعی معادل جایزه نوبل است، تمرکز بیش‌ازحد جایزه نوبل بر تحقیقات علمی سنتی در دهه‌های گذشته عنوان شده است. از برندگان پیشین این جایزه می‌توان به خالق شبکه جهانی وب «Tim Berners Lee» و توسعه‌دهنده سیستم منبع باز لینوکس «Linus Torvalds» اشاره نمود.

 

مرجع: «phys»

http://nanomatch.ir/

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.