آخرین اخبار

نانوپاکت‌های مبتنی بر اکسید گرافن برای کاهش اتلاف میوه‌ها

نانوپاکت‌های مبتنی بر اکسید گرافن برای کاهش اتلاف میوه‌ها

محققین نانو فناوری در هند، نوعی ماده بسته‌بندی توسعه داده‌اند که علاوه بر جلوگیری از خراب شدن و اتلاف محصولات، برخی شاخص‌های مرتبط با مواد نگهدارنده غذایی را نیز تأمین می‌نماید.

بر اساس تخمین سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد «FAO» از ضایعات مواد غذایی، سالیانه بیش از 30 درصد از غلات، 40 تا 50 درصد از میوه و سبزیجات تولیدی، 20 درصد از روغن‌زیتون، گوشت و مواد لبنی و 35 درصد از ماهی‌ها به دلایل مختلف، از بین می‌رود. علاوه بر این، گزارش‌های متعددی انتشار یافته است که نشان می‌دهد، برخی مواد نگهدارنده، موجب بروز مشکلات مختلف در سلامت افراد خواهند شد. بنابراین، مواد نگهدارنده ایده‌آل می‌بایست سه معیار اصلی را برآورده سازد: «کنترل فرآیند رسیدن محصولات»، «ویژگی‌های ضدمیکروبی» و درنهایت «نگهدارنده نباید مستقیماً با محصول در تماس باشد، بلکه باید بر اساس نیاز و تقاضای موردی استفاده شود».

بنا بر گزارش «Nanowerk»، ترکیب اسیدی در میوه‌های بیش از حد رسیده، موجب می‌شود تا نگهدارنده‌های اکسید گرافن «GO» آزاد شود. برای بهینه‌سازی میزان باردهی محصول و غلبه بر کاهش «GO»، از فعال‌سازی دو مرحله‌ای اتیلنید آمین و نیترو فنیل کلروفرم استفاده می‌شود که ترکیب نهایی با انتشار محرک‌های نگهدارنده کارآمد، عمر مفید میوه را بهبود می‌دهد. تیم تحقیق بر اساس این ایده، نانوپاکتی مبتنی بر «GO» به‌عنوان یک پلتفرم نگهدارنده، تولید نموده‌اند که می‌تواند چندین بار برای نگهداری از میوه‌ها بکار گرفته شود. برای جلوگیری از خطرات زیست‌محیطی کامپوزیت یادشده، که ممکن است بر اثر تماس مستقیم با میوه رخ دهد، نوعی غشای پایدار با استفاده از کاغذ فیلتر متخلخل ایجاد شده است.

 

مرجع: «Nanowerk»

http://nanomatch.ir/

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.