آخرین اخبار

ساخت کوچک‌ترین خانه جهان با استفاده از نانوفناوری و رباتیک

ساخت کوچک‌ترین خانه جهان با استفاده از نانوفناوری و رباتیک

تیم نانو رباتیک مؤسسه تحقیقاتی «Femto-ST» در فرانسه، یک سیستم جدید میکرورباتیک تحت عنوان «µRobotex» معرفی نموده‌اند که می‌تواند ساختارهای بسیار کوچک را در یک محفظه خلأ بزرگ ایجاد نموده و اجزاء و قطعات حسگرها را بر روی فیبرهای نوری با دقت نانومتر تعبیه و نصب نماید.

در این راستا، تیم تحقیقاتی اقدام به ساخت یک خانه کوچک با کمک فناوری ارائه شده نموده‌ است که ملقب به خانه میکرونی «MicroHouse» بوده و یک کرم ریز نمی‌تواند از درب آن وارد شود. طراحی این خانه میکرونی، نشان می‌دهد که محققین می‌توانند با استفاده از گان‌های یونی، پرتوهای الکترونی و سیستم رباتیک، با دقت و مهارت بالا، برای توسعه فناوری‌های حسگرهای نوری، استفاده نمایند.

بنا بر گزارش «R&D Magazine»، تا پیش از این، از رباتیک برای مونتاژ و نصب نانو ساختارها هیچ‌گونه استفاده نمی‌شده است و همین امر مانع از ساخت ریزساختارها در مقیاس نانو توسط محققین و دانشمندان شده بود. کشف جدید، اجازه می‌دهد تا اجزای حسگر بر روی فیبرهای نوری امکان نصب داشته و مهندسین بتوانند از آن برای مشاهده و بررسی اجزای مختلف استفاده نمایند. برای مثال، می‌توان از فیبرهای نوری همانند یک رشته موی انسان، در مکان‌های غیرقابل‌دسترس، نظیر موتورهای جت و یا رگ‌های خونی، برای تشخیص سطوح تابش یا مولکول‌های ویروسی استفاده نمود. «جین راش» از اعضای تیم تحقیق، با تأکید بر این‌که این دستاورد در حوزه رباتیک و اپتیک بسیار مهم است، افزود: «ما برای نخستین بار، توانستیم الگویی با دقت ابعادی کمتر از 2 نانومتر را مونتاژ نماییم که تحولی بزرگ در حوزه حسگرهای نوری به‌حساب می‌آید.»

گفتنی است، تیم نانو رباتیک امیدوار است، تا محدودیت‌های فناوری توسعه‌یافته را با ایجاد ساختارهای کوچک‌تر و تثبیت آن بر روی نانولوله‌های کربنی با قطرهای به ابعاد 20 تا 100 نانومتر رفع نماید. آن‌ها همچنین به دنبال خودکارسازی تمامی مراحل فرآیند نصب و مونتاژ هستند.

 

مرجع: «R&D Magazine»

http://nanomatch.ir/

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.