آخرین اخبار

استفاده گسترده از فناوری نانو در طراحی و تولید تجهیزات و البسه ورزشی

استفاده گسترده از فناوری نانو در طراحی و تولید تجهیزات و البسه ورزشی

در طی سال‌های اخیر، استفاده از نانو فناوری در ورزش افزایش قابل توجهی داشته است که بخش عمده آن به استفاده از این فناوری برای کارایی و افزایش عملکرد تجهیزات ورزشی باز می‌گردد. اگر یک راکت تنیس قدیمی و یا یک توپ فوتبال چرمی را امتحان کنید، متوجه خواهید شد که در مقایسه با نمونه‌های فعلی تا چه اندازه سنگین هستند و مواد استفاده شده در آن‌ها نیز چقدر متفاوت است. استفاده از این نوع تجهیزات ورزشی، نقشی اساسی در میزان مصدومیت ورزشکاران در دهه‌های گذشته داشته است. این در حالی است که امروزه به طرز چشمگیری از فناوری برای طراحی و ساخت لوازم و البسه ورزشی استفاده می‌شود که نمود بارز آن را می‌توان در دوچرخه‌ها و موتورهای مسابقه‌ای بسیار سبک‌تر، توپ‌های تنیس و فوتبال و البسه مورد استفاده شناگران و اسکیت‌بازان مشاهده نمود.

تغییرات کوچک، می‌تواند تفاوت‌های عظیم در عرصه ورزش حرفه‌ای ایجاد نماید و به همین دلیل از فناوری نانو در بسیاری از رشته‌های ورزشی استفاده می‌شود. عمده استفاده از نانومواد، شامل نانولوله‌های کربنی، نانو ذرات سیلیکا، نانوکلی‌ها و فولرن‌ها است که ویژگی‌هایی همچون استحکام، دوام، مقاومت در برابر سایش و یا کاهش وزن یا اصطکاک را فراهم می‌آورند. نانولوله‌های کربنی شایع‌ترین نانو مواد مورد استفاده در تجهیزات و لوازم ورزشی هستند که در مجموع 14 درصد از مصرف سالانه این نوع از نانو مواد به کاربردهای ورزشی اختصاص یافته است. نانولوله کربنی دارای استحکام و سختی قابل توجهی است، به‌طوری‌که شش بار از فولاد سبک‌تر و بیش از 100 بار از آن قوی‌تر است. همین خصوصیت موجب شده تا از آن در تجهیزاتی که وزن کم و استحکام بالا مد نظر است، نظیر فرم دوچرخه‌های فوق سبک، به‌عنوان یک ماده ایده‌آل استفاده شود. همچنین نانولوله کربنی در ورزش‌های آبی،  مانند مسابقات قایقرانی برای افزایش قدرت قایق و کاهش وزن بکار می‌رود.

فناوری نانو در ورزش فوتبال نیز بسیار تأثیرگذار است. استفاده از مواد نانویی در طراحی و تولید توپ‌های فوتبال و تنیس و نیز ساق‌های محافظ فوق سبک، از مهم‌ترین کاربردهای نانو در این زمینه است. البسه ورزشی، از دیگر مواردی است که فناوری نانو موجب تغییرات فراوان در آن شده است. جلوگیری از رشد باکتری و بوی بد در جوراب‌های ورزشی، ویژگی‌های ضد قارچ و باکتری ناشی از نانو ذرات نقره و نیز استفاده از نانو ذرات دیگر نظیر تیتانیوم برای افزودن خواص ضد آب و ضد لکه، از کاربردهای نانو فناوری در صنعت تولید لباس‌های ورزشی است.

 

مرجع: azonano

http://nanomatch.ir/

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.