آخرین اخبار

رشد چشمگیر حجم بازار نانوفناوری طی سال‌های آینده

رشد چشمگیر حجم بازار نانوفناوری طی سال‌های آینده

وب‌سایت «Research & Markets»، اقدام به انتشار گزارش بازار جهانی نانوفناوری نموده که در آن پیش‌بینی وضعیت سرمایه‌گذاری، روند ثبت اختراعات، پیشرفت‌های جدید انجام‌گرفته و نیز مهم‌ترین شرکت‌های فعال در این حوزه را مورد بررسی قرار داده است. در این گزارش که بر اجزاء و کاربردهای نانوفناوری در صنایع مختلف متمرکز است، با توجه به روند افزایشی سرمایه‌گذاری در این حوزه و پیشرفت‌های اخیر، به پیش‌بینی حجم بازار تا سال 2024 میلادی پرداخته شده است.

بر اساس گزارش مذکور، انتظار می‌رود که ارزش بازار جهانی نانوفناوری تا سال ۲۰۲۴، به بیش از ۱۲۵ میلیارد دلار افزایش یابد. گفتنی است، ارزش بازار جهانی نانوفناوری در سال ۲۰۱۷ میلادی، در حدود ۳ میلیارد دلار برآورد شده است.

بنا بر گزارش «Business Wire»، فناوری نانو دارای تأثیرات گسترده و بنیادین بر تقریباً تمامی بخش‌های اقتصادی است که از مهم‌ترین آن‌ها، می‌توان به صنایع الکترونیک، انرژی، تجهیزات پزشکی، لوازم‌آرایشی، دفاعی، خودرو و کشاورزی اشاره نمود. با توجه به افزایش حمایت‌های دولتی از تجاری‌سازی پیشرفت‌های فناورانه در حوزه فناوری نانو و سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی در فعالیت‌های تحقیق و توسعه، انتظار می‌رود تا تقاضای بازار مصرف برای کوچک‌سازی دستگاه‌ها و تجهیزات و همکاری استراتژیک کشورها در زمینه مشارکت‌های فناورانه، موجب شود تا بازار جهانی فناوری نانو با رشدی چشمگیر همراه گردد. البته برخی چالش‌ها نظیر خطرات و ریسک‌های زیست‌محیطی، بهداشت و ایمنی و نیز نگرانی‌ها پیرامون چگونگی تجاری‌سازی فناوری‌های توسعه‌یافته، از موانع رشد بازار قلمداد می‌شود.

از منظر اجزاء و سهم بازار، می‌توان نانومواد از جمله نانوذرات، نانوتیوب‌ها، مواد نانوساختار و نانوکامپوزیت‌ها را عمده‌ترین بخش بازار افزایشی نانوفناوری دانست که در این حوزه، نانوذرات با سهمی ۸۵ درصدی، بیشترین سهم بازار را به خود اختصاص داده‌اند؛ همچنین نانوابزار «NanoTools» از جمله ابزارهای نانولیتوگرافی و پروب‌های میکروسکوپ‌های روبشی، دومین بخش عمده بوده و در انتها نیز نانوتجهیزها «NanoDevices» از جمله نانوسنسورها و نانوالکترونیک قرار دارند.

از منظر کاربرد نانوفناوری، سه بخش الکترونیک، انرژی و زیست پزشکی،  با سهمی ۷۰ درصدی، در صدر فهرست کاربردهای بازار جهانی نانوفناوری جای دارند. صنعت لوازم‌آرایشی و بهداشتی نیز یکی از پرطرفدارترین بخش‌ها در این حوزه است. در صنایع خودروسازی نیز استفاده از نانوفناوری رو به افزایش بوده و پیش‌بینی می‌شود که این صنعت، سهمی ۵ درصدی از بازار جهانی نانوفناوری را به خود اختصاص دهد.

 

مرجع: «Business Wire»

http://nanomatch.ir/

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.