آخرین اخبار

سلول‌های خورشیدی ارگانیک با انعطاف‌پذیری بالا و هزینه پایین

سلول‌های خورشیدی ارگانیک با انعطاف‌پذیری بالا و هزینه پایین

محققین دانشگاه میشیگان، موفق ساخت گونه جدیدی از سلول‌های خورشیدی شده‌اند که نسبت به نمونه‌های موجود، دارای انعطاف‌پذیری بالاتر و قیمت به نسبت پایین‌تری است. بهره‌وری سلول‌های تولید شده جدید در حدود ۱۵ درصد بوده که در محدوده بسیاری از پنل‌های خورشیدی یا فوتوولتائیک‌های موجود در بازار است. محققین بر این باورند که با توجه به عمر ۲۰ ساله سلول‌های خورشیدی ارگانیک و بهره‌وری ۱۵ درصدی به دست آمده، می‌توان نیروی الکتریکی را با قیمتی کمتر از ۷ سنت در هر کیلووات ساعت تولید نمود. این در حالی است که به گفته دفتر اطلاعات انرژی آمریکا، میانگین قیمت برق مصرفی در این کشور در سال ۲۰۱۷ میلادی، به ازای هر کیلووات ساعت برابر با ۱۰.۵ سنت بوده است.

بنا بر گزارش «Nanowerk»، سلول‌های خورشیدی ارگانیک نسبت به سلول‌های غیر ارگانیک معمول، از ترکیبات کربن برای دستیابی به مزایای متعدد بهره می‌برند. شایان ذکر است که پنل‌های خورشیدی غیر ارگانیک مبتنی بر سیلیکون، معمولاً هزینه زیادی داشته و از ورقه‌های ضخیم و سخت که نیاز به نقاط نصب ثابت دارند، تشکیل شده است. در مقابل، سلول‌های خورشیدی ارگانیک مبتنی بر کربن، می‌تواند به‌سادگی به‌صورت رول‌های نازک تولید شده و امکان هرگونه خم شدن و انعطاف در یک سازه مشخص و یا حتی درون لباس‌ها را دارا است. پنل‌های یادشده، در هر رنگ دلخواه حتی به‌صورت شفاف می‌تواند تولید گردد. البته باید تأکید داشت که با وجود مزایای متعدد، سلول‌های خورشیدی ارگانیک هنوز از کارایی کافی برای رقابت با منابع انرژی متعارف برخوردار نیست و می‌بایست امکان‌پذیری فرآیند تولید در مقیاس وسیع که برای تجاری‌سازی صنعتی آن مورد نیاز است، فراهم شود.

گفتنی است، طراحی ابتکاری فرآیند ساخت و تولید پنل‌های خورشیدی جدید، نشان از موفقیت ۹۵ درصدی در تولیدهای با مقیاس صنعتی است. تیم تحقیق معتقد است در آینده نزدیک و در توسعه‌های آتی، می‌توان به یک بازده ۱۸ درصدی دست یافت.

 

مرجع: «Nanowerk»

http://nanomatch.ir/

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.