آخرین اخبار

کاربرد وسیع فناوری نانو در صنایع غذایی و کشاورزی

کاربرد وسیع فناوری نانو در صنایع غذایی و کشاورزی

امروزه از فناوری نانو در طیف وسیعی از صنایع، شامل محصولات دارویی، تجهیزات پزشکی، لوازم‌آرایشی و صنایع غذایی، مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال، به نظر می‌رسد که تغییر و تحولات نانو فناوری و کاربردهای آن در صنایع غذایی، چشمگیرتر از دیگر حوزه‌ها باشد. تحویل کارا و اثربخش مواد مغذی و انواع پروتئین‌های تفکیک‌پذیر زیستی، تنها بخشی از فناوری‌های نوظهور در حوزه صنایع غذایی و کشاورزی است که با استفاده از نانو فناوری توسعه یافته است. حوزه دیگری که در صنایع غذایی و کشاورزی با پیشرفت و تکامل قابل توجهی مواجه بوده است، استفاده از نانو فیلم‌ها و کاربرد آن در صنعت بسته‌بندی مواد غذایی است که به ماندگاری و طول عمر بیشتر محصولات و نیز حمل‌ونقل و جابجایی ایمن آن‌ها کمک می‌نماید.

بنا بر گزارش «AZO Nano»، کاربردهای اصلی فناوری نانو در بخش‌های غذایی، عبارتند از: «تحویل هدفمند ذرات، افزایش خواص شامل عطروطعم محصولات غذایی، افزودن نانوذرات ضد باکتری و افزایش طول عمر، شناسایی آلودگی و بهبود فرآیند ذخیره‌سازی محصولات». علاوه بر این، فناوری نانو در مواد غذایی می‌تواند موجب تغییر خواص تغذیه‌ای و حذف انواع مواد شیمیایی و پاتوژن‌ها شود. در حال حاضر، ارزش بازار نانو فناوری در صنایع غذایی، به بیش از یک میلیارد دلار رسیده است و پتانسیل بسیار زیاد نانو فناوری، موجب شده تا بیش از 400 شرکت در سرتاسر جهان، نظیر «Nestle»، «Unilever» و «Kraft»، متمرکز بر توسعه کاربردهای جدید مبتنی بر این فناوری در کشاورزی و صنایع غذایی شوند.

گفتنی است با توجه به کاربرد فراگیر نانو فناوری در صنایع غذایی و کشاورزی، فهرستی از نانو ذرات مرتبط با فلزات و ترکیبات مختلف توسط سازمان غذا و داروی آمریکا «FDA»، تحت عنوان مواد ایمن «GRAS» تأیید و انتشار یافته است که به‌کارگیری آن‌ها توسط شرکت‌های تولیدی و بسته‌بندی، جهت افزایش جذب مواد غذایی، ماندگاری محصول و دیگر کاربردهای مرتبط را ممکن می‌سازد.

 

مرجع: «AZO Nano»

http://nanomatch.ir/

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.