آخرین اخبار

توسعه یک ابزار کنترل کیفی جدید برای تولید انبوه و پیوسته نانومواد

توسعه یک ابزار کنترل کیفی جدید برای تولید انبوه و پیوسته نانومواد

یکی از مسائل و چالش‌های پیش روی ساخت و تولید مواد و تجهیزات مبتنی بر نانوفناوری، محدودیت‌های مرتبط با تولید نانومواد در حجم بالا و مقیاس‌های وسیع است که در فرآیند تولید مستمر، از اهمیتی مضاعف برخوردار خواهد بود. اطمینان از کنترل کیفیت در خلال فرآیند تولید، می‌تواند بروز مشکلات پیش‌بینی‌نشده را تا حد بسیار زیادی کاهش داده و تولید انبوه محصولات نانویی را ممکن سازد.

محققین دانشگاه هوستون، در حال توسعه یک ابزار کنترل کیفی جدید برای تولید و ساخت پیوسته مواد نانویی هستند که گامی کلیدی برای ورود وسایل و تجهیزات مبتنی بر نانوفناوری از آزمایشگاه به دنیای واقعی خواهد بود. بنا به گفته یکی از اساتید مهندسی مکانیک دانشگاه هوستون، فرایندهای ساخت مبتنی بر نانوتکنولوژی با سرعتی قابل توجه در حال افزایش است. با این حال، فرآیند ساخت باید مقیاس‌پذیر بوده و این امر مستلزم کنترل کیفیت مناسب خواهد بود.

هدف نهایی از توسعه این ابزار نوآورانه، نظارت مداوم بر فرآیند تولید با توجه به حساسیت‌های موجود در نانوفناوری است. به عبارت دیگر، چالش اصلی در تولید پیوسته و مستمر محصول، این است که آیا می‌توان بروز نقص فنی را به سرعت و با وضوح خوب شناسایی نمود؟ بدیهی است که شناسایی و بررسی نقص در یک بازه زمانی چنددقیقه‌ای نیز امکان‌پذیر نیست، چراکه مواد با سرعتی بالا در فرآیند تولید قرار دارند. به همین دلیل، ابزار کنترل کیفی باید در کمتر از چند ثانیه قادر به تشخیص صحیح نقص فنی به وجود آمده باشد.

گفتنی است، ابزار ابداعی مذکور در مراحل اولیه بر روی فرآیند ساخت نیمه‌هادی‌های معمولی شامل سیلیکون‌ها و گالیم آرسنید، آزمایش خواهد شد و سپس برای دیگر مواد و ذرات نانویی سازگار می‌گردد.

 

مرجع: «Nanowerk»

http://nanomatch.ir/

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.