آخرین اخبار

تغییرات بنیادین فناوری نانو در صنعت کشاورزی

تغییرات بنیادین فناوری نانو در صنعت کشاورزی

استفاده از فناوری نانو در صنعت کشاورزی، می‌تواند تغییراتی بنیادین در این صنعت به وجود آورد. بنا بر تحقیقات انجام‌گرفته در این زمینه، فناوری نانو از مسیرهای مختلفی از جمله توسعه ابزارها و تجهیزات جدید، شناسایی زودهنگام آفات و بیماری‌های گیاهی، بهبود قابلیت جذب مواد لازم از سوی گیاه و درمان مولکولی بیماری‌ها، به صنعت کشاورزی ورود نموده و منجر به افزایش بهره‌وری و غلبه بر محدودیت‌ها و چالش‌های فعلی این صنعت شده است. علاوه بر این، پیاده‌سازی نانوفناوری در قالب سنسورهای کوچک و تجهیزات نظارتی، تأثیری مثبت بر استفاده از روش‌های کشاورزی دقیق در آینده خواهد داشت.

در حال حاضر کاربرد فناوری نانو در کشاورزی، عموماً توسط شرکت‌های شیمیایی-کشاورزی فعال در این حوزه، هدایت می‌شود. این امر با توجه به پتانسیل بسیار زیاد نانوفناوری در دستیابی به کارایی بیشتر محصولات کشاورزی، در سال‌های آتی تشدید نیز خواهد شد. برای مثال، شرکت‌های متعددی در زمینه تولید نسل جدید کودهای گیاهی و حامل‌های نانومقیاس و توسعه فناوری‌های توزیع بهینه و ذخیره‌سازی آب در گیاهان فعالیت می‌کنند که می‌تواند بهره‌وری نهایی را در این صنعت به میزان زیادی افزایش دهد.

بنا بر گزارش وب‌سایت «Facts Week»، به موازات افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در تحقیقات مرتبط با توسعه و تجاری‌سازی محصولات مبتنی بر نانوفناوری در بخش کشاورزی و ظهور برنامه‌های کاربردی مختلف، برخی نگرانی‌های اجتماعی شامل مسائل ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست، تصور مشتریان و نیز حقوق مالکیت فکری در کشورهای مختلف پدید آمده است. در حال حاضر، فناوری نانو در کشاورزی به‌طور گسترده‌ای در آمریکا، کشورهای اروپای غربی و ژاپن مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین کشورهایی مانند برزیل، هند، چین، کره جنوبی، آفریقای جنوبی و تایلند نیز رشد قابل توجهی در استفاده از فناوری نانو داشته‌اند.

گفتنی است، مهم‌ترین کاربردهای فناوری نانو در بازار کشاورزی را می‌توان شامل حامل‌های نانومقیاس، مواد و نانولوله‌های کربنی و بی‌حس‌کننده‌ها دانست. برای مثال، حامل‌های نانومقیاس برای انتقال مؤثر انواع کودهای شیمیایی و گیاهی، آفت‌کش‌ها و تنظیم‌کننده‌های رشد گیاه، می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند. علاوه بر این، مکانیزم‌های ابداعی کمک نموده تا از تخریب گیاهان جلوگیری شود و در نتیجه آسیب‌های زیست‌محیطی نیز کاهش یابد.

 

مرجع: «Facts Week»

http://nanomatch.ir/

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.