آخرین اخبار

همکاری استراتژیک دانشگاه آریزونا و شرکت‌های فعال در حوزه نانو فناوری

همکاری استراتژیک دانشگاه آریزونا و شرکت‌های فعال در حوزه نانو فناوری

مجموعه نانوفناوری دانشگاه ایالتی آریزونا که تحت عنوان نانوفاب «NanoFab» فعالیت می‌نماید، از استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های تازه تأسیس جهت توسعه ایده‌های خود حمایت می‌نماید.

بنا بر گزارش پایگاه رسمی دانشگاه آریزونا «ASU»، مسیر کارآفرینی و تجاری‌سازی موفق محصولات مبتنی بر فناوری‌های پیشرفته نظیر نانوفناوری، معمولاً پر پیچ‌وخم و همراه با عدم قطعیت‌های متعدد است. علاوه بر سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای پژوهش‌های اولیه و توسعه فناوری، آزمایش کارایی نمونه اولیه محصول، ساخت و فرآیند تولید انبوه آن در مقیاس تجاری نیز می‌بایست انجام گیرد. پس از طی تمامی مراحل فوق، بازاریابی، عرضه محصول به بازار و توسعه زنجیره تأمین مرتبط با آن نیز می‌بایست انجام گیرد. حال تصور نمایید، در خلال طی این مسیر دشوار، یک پیشرفت فناورانه جدید به بازار عرضه شود که محصول یا فناوری تولیدشده را منسوخ نماید؛ تمامی این عدم قطعیت‌ها می‌تواند دشوار بودن مسیر تجاری‌سازی یک ایده نوآورانه را تأیید نماید.

یکی از نمونه‌های موفق در طی مسیر کارآفرینی و تجاری‌سازی فناوری‌های پیشرفته، شرکت «Laser Components DG» است که فعالیت خود را از پارک تحقیقاتی دانشگاه ایالتی آریزونا آغاز نموده است. این شرکت با توجه به تعامل نزدیک و مداوم با اعضای هیئت‌علمی این دانشگاه و بهره‌مندی از امکانات تحقیقاتی این دانشگاه و به‌ویژه نانوفاب، توانسته است مسیر رشد و توسعه خود را با موفقیت طی نماید. بنا به اظهار نظر «دراگون گروبیسیک» مدیرعامل این شرکت، که بیش از ۱۵ سال است هدایت آن را بر عهده دارد، استفاده از امکانات و شبکه تخصصی «ASU» در پیشبرد اهداف شرکت بسیار مؤثر بوده است.

«یونگ ژانگ»، مدیر پیشین نانوفاب و رئیس هیئت‌مدیره فعلی آن، با تأکید بر امکانات و تجهیزات پیشرفته این مجموعه و از جمله دستگاه‌های الکترونیک و فوتونیک، اظهار داشت: «این دستگاه‌ها برای فرآیندهای تولید و فراوری نمونه‌های اولیه نانومواد مورد نیاز است. ما توانایی همکاری با شرکت‌های مختلف با نیازهای گوناگون در زمینه نانوفناوری را داریم». وی افزود: «بسیاری از استارت‌آپ‌ها از لحاظ اقتصادی توانایی پرداخت هزینه‌های استفاده از تجهیزات مورد نیاز آزمایش‌های خود را ندارند و همین عامل می‌تواند ادامه مسیر را برای آن‌ها دشوار نماید. نهادهایی همچون نانوفاب با ارائه تجهیزات مورد نیاز و تجربه بیش از ۲۵ ساله در زمینه نانو فناوری، می‌تواند این دسته از شرکت‌ها را در طول فرآیند توسعه و تجاری‌سازی فناوری و محصول یاری دهد».

گفتنی است، همکاری بین نانوفاب و لیزر کامپوننت یکی از مشارکت‌های بلندمدت نانوفاب به شمار می‌رود که در تجاری‌سازی محصولات این شرکت بسیار اثرگذار بوده است. در حال حاضر، دو نفر از کارکنان لیزر کامپوننت به‌صورت تمام‌وقت در نانوفاب حضور داشته و حتی برخی حمایت‌های مالی از طرح‌های تحقیقاتی موجود در نانوفاب از سوی این شرکت تأمین می‌گردد.

 

مرجع: ASU

http://nanomatch.ir/

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.