آخرین اخبار

تولید کاغذهای مقاوم در برابر آتش با استفاده از فناوری نانو

تولید کاغذهای مقاوم در برابر آتش با استفاده از فناوری نانو

یک گروه تحقیقاتی به رهبری پروفسور «یینگ جی ژو» از مؤسسه سرامیک شانگهای، موفق به تولید نوع جدیدی از کاغذ مقاوم در برابر آتش شده‌اند. این کاغذ معدنی که نخستین بار در اوایل سال 2014 میلادی با استفاده از نانوسیم‌های هیدروکسی آپاتیت ساخته شد، طی سه سال اخیر با اصلاحات و توسعه‌های انجام‌گرفته، بهبود یافته است (هیدروکسی آپاتیت، یک ماده معدنی موجود در مینای دندان و استخوان است که در سنگ‌های معدنی، کمیاب و نادر بوده و می‌تواند انعطاف‌پذیری بالا همراه با پایداری حرارتی و سازگاری زیستی را فراهم نماید).

بنا بر گزارش وب‌سایت «CEMag»، چگونگی آماده‌سازی نانوسیم‌های یادشده در تولید مواد اولیه کاغذ معدنی (غیر ارگانیک) مقاوم در برابر آتش، نقشی حیاتی ایفاء می‌نماید. پروفسور ژو و همکارانش با استفاده از انواع مختلف الکل و توسعه یک روش ابتکاری برای پیش‌ماده اولئات کلسیم، توانست نانوسیم‌های هیدروکسی آپاتیت را تولید نماید که طول آن‌ها به بیش از 100 میکرون می‌رسد. با توجه به تکرارپذیری موفق فرآیند و هزینه به نسبت پایین فناوری جدید برای تولید در مقیاس‌های تجاری، می‌توان کاغذی مقاوم در برابر حرارت، همراه با خواص مکانیکی منحصربه‌فرد تولید نمود.

یکی از ویژگی‌های قابل توجه کاغذ تولیدشده، ضد باکتری بودن آن است که با توجه به تهدید سلامت انسان از طریق باکتری‌های مجتمع بر روی انواع کاغذ اسکناس و یا مدارک پزشکی، می‌تواند بسیار کارآمد باشد.

لازم به ذکر است، تیم پژوهشی در حال حاضر بر بررسی کاربردهای مختلف محصول تولیدی، اعم از جذب و فیلتراسیون و همچنین مواد مقاوم در برابر حرارت و زیست پزشکی متمرکز شده است. این پروژه توسط کمیسیون علم و فناوری شهرداری شانگهای و آکادمی علوم چین حمایت مالی می‌گردد.

 

مرجع: CEMag

http://nanomatch.ir/

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.